Alla inlägg den 4 juli 2010

Av zelvis - 4 juli 2010 13:43

9 liter Fläderblomsaft blev det! Då har jag ändå en sats i kylen som ska stå till i morgon och där är nog 3 liter till. Jag provade att lägga kanelsstänger i en sats och det blev jättegott så det kommer jag att göra fler gånger.

Pelle är här och ska bli hämtad senare idag. Alla tre hundarna är sååå trötta, om det beror på värmen eller på att de har busat mycket det kan jag inte säga. Nog en kombination av båda  När det var som varmast så fick de glass, det var populärt. Glassen tog slut så jag fick köra och köpa mer för vi tvåbenta ville ju också ha!

Plockade in lite blommor igår för att kunna njuta av dem. Min mamma fick av sin svärmor(min farmor) ett krus från Gustafsberg med hennes inlagda gurkor i. Mamma hade kruset till prydnad men när hon blev änka så flyttade hon in i lägenhet och då fick den inte riktigt plats så jag fick den. Hos mig står den i köksfönstret och där brukar jag sätta blommor.Så här fin bukett fick jag till igår!  

Den ska stå på kaffebordet idag! 

Igår tog jag Zelda med mig på Hammarlövsdagen . De hade utställning av många gamla och 1 ny jordbruksmaskin. De hade också många loppisstånd som jag tittade på men jag har nog blivit lite kräsen för jag hittade inget som jag ville ha. Men jag kom inte hem tomhänt inte! Blommor och Ting hade många saker på sitt bord och jag köpte ett hjärta i betong med stenar och en liten murgröna i. Den ska få pryda trädgårdsbordet. Ett stånd sålde kakor och jag köpte med mig en liten rabarb- och jordgubbspaj men den fick jag aldrig smakat på för pojkarna åt upp den! Men hämnden är ljuv, jag har bakat 2 stora rabarb-och jordgubbspajer nu till fikat idag. De ska få be ordentligt för att de ska få smaka på mina pajer! Jordgubbarna köpte jag och rabarberna fick jag av min chef som inte har hunnit med att ta hand om dem och nu har hon massor. Hon bor 350 m från oss så jag tog Elvis med mig så han fick lite motion. När vi kom hem slängde han sig på köksgolvet och flämtade rejält så några fler promenader dagtid i värmen blir det inte! Nu är det tidiga mornar och kvällar som gäller.

Letade efter recept till paj och hittade många så till slut gjorde jag en mördegsbotten med mandelmassa i, kokade rabarberna mjuka i vatten och socker, slog i lite potatismjöl så det blev tjockt, lade på jordgubbarna och ovanpå detta en smuldeg med havregryn och sedan in i ugnen. Hoppas att det blir gott!  

Hundarna flämtar här i värmen så jag satte ner den lilla bordsfläkten på golvet i tv-rummet i går kväll så de fick lite svalka. De verkade tycka om det för de låg kvar! Annars är det köksgolvet som gäller för dem dessa varma dagarna för där ligger klinkers som är härligt sval. Där brukar de ligga som strandade valar och de flyttar sig inte utan man får kliva över dem. Har gett dem isbitar emellanåt också när de flämtar som mest. Värmen ska fortsätta här hela veckan så imorgon ska jag försöka att få tag i en liten barnpool eller liknande. Den förra hade för många hål för att jag skulle kunna lappa den så den åkte på tippen.


Honungsrosen blommar!!  

    

Detta är bara början, snart blommar alla knopparna och de fylls av olika flugor och bin. Det är ett evigt surrande i flera dagar men de ska ju också ha mat.


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards