Alla inlägg under december 2010

Av zelvis - 9 december 2010 12:15

Idag är sista gången på kursen, skönt! Jag kunde ju inte vara med förra gången pga snön men det ska bli skönt att få ha torsdagskvällarna lediga hädanefter. 


Det är mycket nu, middag härhemma på söndag med släkten, bilreparation på måndag (dyrt,) tandläkaren på tisdag (dyrt), frissan på torsdag (ej gratis) och däremellan så ska rörläggaren komma på besök!, hur ska jag ha råd med julen?! men det löser sig nog. Barnen är inte bortskämda med dyra julklappar och förresten så har de råd att köpa det de vill ha själva.   Tack o lov så finns det presentkort att köpa även om det är tråkigt men det är ju tanken som räknas.

Väninnan som jag pratade med igår gjorde mig uppmärksam på att det var något liknande i fjol vid samma tid, då var det två akuta besök till tandläkaren , urinvägsinflammation och njurbäcksinflammation så även då var plånboken ansträngd! men det är bara att gilla läget, bita ihop och ta sig igenom det. Det viktigaste är inte en massa dyra julklappar utan att vi kan träffas och ha det det trevligt tillsammans och äta julmat.

Medan jag skriver detta så står Elvis bredvid och tittar på mig med sina bruna ögon och vill komma upp i mitt knä. Han är en riktig kelgris och vill vara så nära som möjligt. det blir trångt(men varmt) när vi båda ska få plats i fåtöljen men det går. Det låter så härligt när han suckar den där djupa sucken efter att han har lagt sig tillrätta!

Den 2:a december fyllde Zelda 6 år och jag glömde det! Sonen påminde mig den 3:e men då kunde vi inte köra och handla present pga snön men på lördagen kom vi iväg.  Väninnan fyllde år den 3:e så även hon fick vänta på uppvaktningen tills lördagen. Sonen och jag körde till Fridas Gård www.fridasgard.se och shoppade lite  vi bor ju bara 4 km därifrån. Där kan man gå länge och titta, där finns så många saker att man måste ha tid på sig för att kunna se på allting. Hittade en skylt och en prydnadsängel till väninnan och ett litet luciatåg till mig.

Efter det körde vi ner till staden och fick köpt hundgodis och vidare till väninnan för lite uppvaktning.

Köpte ett nytt hundgodis, inbakade leverbitar som var väldigt populärt, vi gömde godis i hela huset och när hundarna skulle leta efter bitarna höll de på att riva huset så gott var det!!



Av zelvis - 2 december 2010 11:02

Då är vi insnöade igen, bussarna kör inte in om vår by så yngste sonen kommer att sova över hos en kompis i Malmö i natt igen. Jag skulle ju varit på kurs ikväll men fick meddela att jag inte kommer. Äldste sonen sov hos mormor i staden i natt då bussen inte gick hem och idag fick han ta taxi från staden och kom hem för en timme sedan. De avrådde från att åka till Malmö så han åkte hem istället, Skånetrafiken får stå för taxin! 

Emellanåt så ser man inte ut genom fönsterna för all snö som yr omkring och ibland kommer någon traktor förbi och plogar men det blåser igen lika fort igen!

Tidningen fick jag i går och då fick vi post också men annars har brevlådan varit tom.

Undrar hur länge det här snöovädret ska vara denna gången, väninnan fyller år imorgon och jag skulle vilja gratta henne så jag hoppas att jag kan ta mig ut imorgon. Behöver inte fylla på förråden för jag hamstrade i förra veckan så vi står oss ett tag till, har ju några års erfarenhet av att vara insnöad  

Nu är ju det inte bara negativt med snön, det finns en del fördelar med snön också:

Det blir väldigt tyst nu när snön är här, den dämpar mycket av ljuden från trafiken.

Det blir mycket ljusare med snön på åkrarna.

Snön fungerar även som en isolering runt huset.

Hundarna älskar att härja i snön och de får bra motion när de springer i den djupa snön i trädgården.


En rolig sak har hänt här också, Elvis första matte har sökt efter honom och hittade mig på vovve.net och därifrån hittade hon hit. Hon skrev en fråga och jag svarade henne och det tog inte lång stund förrän hon ringde.

Vi pratade i drygt en timme och jag upplevde henne som väldigt lik mig i alla fall när det gäller Elvis. Jag har ju undrat över hur Elvis hade det hos sin första familj och hon undrade naturligtvis hur Elvis har det nu. Vi var väldigt överens att hon som hade Elvis mellan henne och mig inte var den hon utgav sig för att vara   men att hon tack och lov insåg att Elvis behövde komma till någon som verkligen kunde ta hand om honom bättre än vad hon gjorde. Att det sedan blev så att han kom hit till oss var kanske ren tur men jag är väldigt glad för att han är här, det måste ha varit någon mening med att han hamnade här.   

Jag fick veta en hel del om Elvis, vilka kurser han hade gått, anledningen till att han inte reagerar på trafik/verkstadsljud vilket beror på stadsträning då han fick vara med överallt.  Anledningen till varför han vill att jag ska hålla i tuggpinnen när han tuggar på den beror nog på att förra matten höll i tuggpinnen samtidigt som hon ammade sonen. Vi är i alla fall överens om att Elvis är en mycket speciell hund!! Jag är väldigt glad att han kom hit till oss, många glada skratt har vi haft med honom här i huset och hoppas att han stannar här hos oss i många år till!!




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards