Direktlänk till inlägg 26 april 2011

Häftmassa eller gångjärn och Fru Alstads bakluckeloppis

Av zelvis - 26 april 2011 10:28

Jag och min familj bor i ett gammalt hus från 1700-talet men vi lever på 2000-talet där det bl.a finns torktumlare och tvättmaskiner. Detta kan vara lite besvärligt att få in i huset som inte har några standardmått alls! Förra ägaren var dvärg och huset blev anpassat till honom och det är det som ställer till det i badrummet. Varje gång som en tvättmaskin eller torktumlare har gått sönder och bytts ut (och det har varit en hel del genom dessa 24 år här) så har det varit problem och vi har ofta fått skruva isär maskinerna för att få bort utstickande delar lite innan vi har kunnat få in/ut dem. Gamla torktumlaren gick sönder i höstats men inte förrän nu köpte jag en ny för jag visste vad som skulle hända. Måtten på den nya torktumlaren är 60 cm (likadant som dörröppningen till badrummet) men det finns en stor knapp som sticker ut och den kunde vi inte plocka bort så vad göra? Jo den nyinköpta tigersågen plockades fram och två bitar på dörrkarmen( en på var sida) sågades bort av sonen! Torktumlaren kom på plats men nu är frågan , vad gör vi med dörrkarmen? Ska bitarna sättas på plats med häftmassa eller gångjärn eller skruvas? Skämt åsido

Valet blev att skruva fast dem igen för förr eller senare så går väl tvättmaskinen eller torktumlaren sönder och ska bytas ut och då kvarstår problemet med att få ut de gamla och in de nya.

Jag var på anhörigcentrum och fick en hel del råd och tips och ska dit i nästa vecka igen. Jag tog mod till mig och ringde Mamma och påminde henne om Påskmiddagen och vi kunde prata med varandra i nästan en timme. Hon var lite kort i tonen när vi började samtalet och frågade: Har du inte fått mitt brev? Nej, svarade jag, jag har inte fått något brev, varför har du skrivit och skickat brev till mig?  Hon berättade varför och jag kunde rätta henne på väldigt mycket, hon hade fått för sig så mycket saker som inte stämde och sedan fantiserat en hel del som inte hade sagts eller hänt.

Samtalet slutade med att hon gärna ville komma och fira Påsk med oss. Jag hämtade henne och min ene bror och hans familj kom också hit så vi var 10 personer här. Jättetrevligt och det var roligt för mig att visa hur fint det har blivit här. Svägerskan två barn verkade att trivas och det är så roligt att prata med dem och se dem leka. Äldste sonen var favorit och de spelade spel med honom på hans rum. Dagen efter så körde jag och ena sonen till Mamma för att installera hennes dator så nu är hon väl nöjd ett tag i alla fall!

Medan sonen höll på med installationen av datorn så gick Mamma och jag ner i källaren och vad mycket grejor hon har! Till slut kom vi överens om att försöka sälja av sakerna på Fru Alstads bakluckeloppis söndag 22/5 mellan 10-14 så nu håller Mamma på att rensa på vinden och i garderoben. Jag har bokat plats för 50 kr och ska rensa här hemma också, bättre att sakerna kommer till nytta någon annanstans.


Jag måste utrusta mig med tjock hud för annars klarar jag inte av detta. Som storasyster och enda tjej så verkar det som om allt faller på mig men jag skulle mer än gärna slippa detta ansvaret. Nästa gång Mamma ska till läkaren på Minnesmottagningen så ska jag köra henne och följa med in till läkaren. Mamma sa att läkaren hade frågat efter anhöriga förra gången så han har väl något han vill berätta för oss.


Annars har Påsken efter Påskafton varit lugn och vilsam för min del. Jag stressade en hel del för att få allt i ordning till Påskaftonen men sedan gick luften ur mig totalt. Idag är min ordinarie lediga dag så jag njuter fortfarande av ledigheten men ska köra ner till vår lilla stad i eftermiddag för att köpa med färg, det är dags att måla skänken nu. Det ska bli så skönt när det är färdigt!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av zelvis - 20 februari 2018 11:55

Vi har sorg i vår familj, Elvis fick somna in på Evidencia på Jägersro i söndags. Saknaden och sorgen är enorm! Tänk att ett sådant litet liv kan lämna så många minnen, mest trevliga! Han kom till oss som en omplacering när han var 3,5 år och s...

Av zelvis - 13 september 2017 14:15

Igår var det dags för styrelsemöte i vårt Byalag och det var hemma hos TG(sekreterare). TG´s Partner in Crime, IB (kassör) satt bredvid TG och mot slutet av mötet så sade både TH och IF att de inte ville vara med i styrelsen längre och ingen blev gla...

Av zelvis - 10 augusti 2017 15:01

Jag är inne på sista semesterveckan av 3 och jag har tagit det väldigt lugn utan en massa "måsten". Äldste sonen och jag har ett litet projekt i trädgården som snart är klart nämligen en liten Berså. Vi tog bort gräs i en cirkel med 240 cm i diamet...

Av zelvis - 11 juni 2017 18:05

Idag var det dags för Gylle-Fjärdingslövs Byalags Byaloppis och det kom en hel del som var sugna på att göra fynd! I år valde vi att ha loppisen på Gröningen mittemot kyrkan. Jag köpte inget utan jag var den som fixade kaffet och A bakade goda kako...

Av zelvis - 3 maj 2017 20:01

Jag hade lite odling i pallkragar i min trädgård men nu är pallkragarna bort och ett litet växthus ska sättas upp där i stället. Det är en del förarbete innan själva växthuset kan sättas på plats och under tiden planerar jag för vad jag ska odla i vä...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards