Alla inlägg under maj 2011

Av zelvis - 27 maj 2011 17:39

Ja istället för att besöka Glyptoteket i Köpenhamn så vill Mamma hellre besöka Zoo och då gör vi så. Mamma och hela familjen var där när jag var 14 år(1976) jag och mina barn var där 1995 så det kan ju vara dags för ett besök nu. Det är alltid roligt att titta på djur, hoppas att det blir fint väder det behöver ju inte ösa ner. Dottern och hennes pojkvän följer också med så det kan bli en riktigt trevlig dag. Man måste inte köpa blommor och tårta till Mors Dag, en upplevelse tillsammans kan man leva länge på! 

Innan resan på söndag så ska jag i morgon lördag besöka Freddes loppis, www.freddesvitahem.blogspot.com . Han har en fåtölj som jag är lite nyfiken på och ja även Fredde är jag nyfiken på. Vi missade varandra på Karlssons loppis( så mycket folk) men nu har vi chansen att ses.

Förra helgen var Mamma och jag på bakluckeloppis i Fru Alstad. Bilen var packad med mest Mammas saker och när vi åkte hem hade vi en hel del saker kvar som jag lämnade till Pingstkyrkans second handbutik i går. Det som såldes bäst var tyg, garn och kläder. Jag passade på att dela ut lappar om vår Byafest till de andra på loppisen, det gäller att ta chansen. Vi hade en trevlig dag och Mamma var väldigt nöjd med att ha fått rensat i garderoben och uppe på vinden.

Annars är planeringen för vår Byafest i full gång och skyltar ska tillverkas i helgen så att folk kan hitta hit! Vi är en liten tapper skara som jobbar med detta och söker frivilliga som kan hjälpa till för att allt ska fungera smidigt men tråkigt nog har vi inte fått någon respons på detta ännu.

I måndags fyllde valparna 4 år, ja hos oss kallas de fortfarande valpar trots att de är vuxna nu. Jag mådde dåligt i måndags så jag gratulerade Pelle först i tisdags med godis och en aktivitetsboll. Han är verkligen Zeldas son och gömmer godiset i sängen precis som hon (mindre trevligt för dem som sova där) det är en sån goo kille och otroligt smidig.

Det har annars varit en tid med en hel del värk, hoppas att vädret blir bättre så jag kan slippa värken. Det tär på mig och det märks på humöret och på minnet. När jag har mycket ont så går det åt så mycket energi för att hantera det att just att komma ihåg saker blir lidande. Då blir det många lappar!



Av zelvis - 16 maj 2011 20:03

I går kom dottern hem från Turkiet med en hel del upplevelser i bagaget. Det första hon sa när jag träffade henne på Sturup var: Gissa vad jag har gjort? Och innan jag hann svara så kom det: Jag har simmat med Delfiner!!!Upplevelsen finns både på kort och på film och det ser så härligt ut när hon simmar och liftar med delfinen. Jag är inte alls avundsjuk, nänä   Hon och pojkvännen har även åkt fallskärm efter båt och tagit ett riktigt turkiskt bad så de har inte bara solat och badat.

Dottern kom inte tomhänt hem inte, resväskan innehöll även lite presenter till oss som var kvar hemma. Sönerna fick varsin t-shirt med tryck och jag två sjalar, en flaska Safari och en Absolut Tropic. Hon vet vad jag gillar!    

 Nu har jag 13 st 1-liters Absolut i olika smaker i skåpet. Jag dricker ytterst sällan men samla på Absolut kan jag göra ändå. När jag var gift så drack min man upp allt han kom över så det är lite av en revanch att ha så mycket sprit hemma. man vet aldrig när man ställer till med fest. 

Jag har börjat att planera för Mors Dag med Mamma och det blir troligen att vi tar tåget till Köpenhamn och besöker Glypoteket. Jag har varit där när jag gick på mellanstadiet så det har säkert ändrat sig en del sedan dess. Dottern verkar också intresserad av att folja med så då får jag lite avlastning och hjälp med Mamma.

Andra planer just nu är vår Byafest 4/6 där v bl.a ska ha Bakluckeloppis. Nytt tält är inköpt till olika försäljare/hantverkare och grill+kol finns till korven. Jag kommer att stå för bakning av kanelbullar och någon mjuk kaka, småbröden tar en styrelseleledarmots fru hand om.

Sedan har vi planerat, väninnan och jag att åka till Ullared den 7/6, hon med sin dotter och dennes väninna och jag ev. med svägerskan så alla platser i bilen är upptagna. Skoj att komma hemifrån lite.


Av zelvis - 10 maj 2011 10:52

Rapsfälten börjar bli gula och snart kommer den sötaktiga doften från blommorna att kännas i luften, det gillar jag. Den gula färgen lyser upp och jag blir glad av den. Något jag inte gillar är den årligen återkommande hösnuvan med huvudvärk och som oftast blir en bihåleinflammation till slut.  Vad jag reagerar på vet jag inte men det är förmodligen björkpollen.


Jag var på utflykt i lördags med FRG(Frivilliga ResursGruppen) och Civilförsvarsförbundet. Vi åkte till Ystad och fick träffa FRG-gruppen där och vara med i en övning. Övningen gick ut på att en tågolycka hade inträffat och vi skulle agera skadade och chockade medan Ystadsgruppen skulle ordna med ett tält och kunna ta emot och ta hand om oss. Efteråt fick vi möjlighet att åka i deras bandvagn med släp. Vi ska tydligen få möjlighet att få utbildning på att köra bandvagn men efter att ha åkt med i lördags så kan konstatera att det inte är något för mig. Det var som att åka berg-och-dalbanan på Tivoli och med min nackskada fungerade det inte alls! Det blev en värkfull helg efter den åkturen...


Dottern är iväg och jag körde dem till Sturup i söndags. Hoppas att de får en skön resa! På söndag är det dags att hämta dem igen men under tiden njuter jag av tystnaden här hemma! Med två söner och en dotter kan jag konstatera att dottern pratar och hörs mer än sönerna tillsammans.  


Torktumlaren klarade 3 veckor här innan den började krångla.   Låsmekanismen fungerar inte och när dörren öppnar sig så stängs torktumlaren av. Reparatören har beställt nytt lås och ringer när han har fått den för att boka ny tid. Under tiden tejpar jag fast dörren och det fungerar. Alla sätt är bra utom de dåliga!


Hundarna fäller mycket just nu och det blir mycket borstning ute. Igår så tog äldsta sonen fram dammsugaren för att ta bort hundhår från sina kläder. Det slutade med att han dammsugade Elvis och han gillade det! Det lilla munstycket med lång borst och dammsugaren på det lägsta så njöt han rejält och pälsen blev jättemjuk!







Av zelvis - 4 maj 2011 16:13

Jo det är jag!   Det känns så i alla fall. Det känns som om jag går i tjock lervälling och hur mycket jag än försöker så står jag kvar på samma ställe och stampar, det är inget roligt alls, tvärtom, samtidigt så rusar allt förbi mig och jag hinner inte med! Sover gör jag väldigt lite och värken har blivit mycket värre på grund av det.

Förmodligen så har jag pga allt det tråkiga med mamma,  oron över sonens sjukdom och renoveringen ovanpå det, fått en lätt depression och jag har varit hos läkaren idag och fått medicin. Denna ska jag prova mig fram med i ca 1 månad och kommer troligtvis att dippa ner ändå mer innan det kommer att vända uppåt igen. Samtidigt så går jag till anhörig-gruppen och får lite stöd, hjälp och råd.

I måndags var jag med mamma till minnesmottagningen och fick ett enskilt samtal med läkaren för han ville veta hur det hade varit med mamma sedan förra besöket i höstas. Jag förklarade hur jag hade upplevt det och berättade om brevet och om att jag hade låtsats att jag inte hade fått det och även om hur mamma jagar mig för att "sätta mig i arbete" och inte kan förstå hur jag har det.

Kontentan av det blir att nu ska mamma få ny medicin och en tablett för att hon ska kunna sova bättre.

Medicin är bra men jag tror inte att det är lösningen på alla problem så jag måste förbereda mig på mycket arbete framöver. 

Det var den eländiga biten nu till den roliga biten.  


Vi hade besök av Pelle i helgen och det gillade nog pappa Elvis bäst! Som han och Pelle busade i trädgården, de vaktade och patrullerade längs med staketet och skällde ut alla som vågade närma sig staketet!! De var väldigt samspelta och noggranna i detta arbete coh blev så stolta när jag berömde dem. Samarbetet mellan Pelle och mamma Zelda går mest ut på att Pelle får gör vad han vill med Zelda som t.ex att slita och dra runt med henne i hela trädgården tills hon får nog och försöker gömma sig i bambubusken utan att lyckas. Om då Elvis kommer och närmar sig Pelle så vaknar Zelda till liv och försvarar Pelle och tillåter inte Elvis att närma sig honom. Det talar hon om för honom så han hör det genom båda öronen!!

När Pelle hade åkt hem så hade jag två slagna hjältar liggandes på golvet och lugnet lade sig över hemmet.


Förra året var jag och fyndade på växtloppisen i Smyge och nu den 15 maj är det dags igen  mellan 11.00-14.00 och sedan ytterliggare 2 gånger i sommar. De som säljer berättar mer än gärna om växterna om man frågar och frågar gör jag! Jag vill att växterna ska överleva mer än en säsong i vår trädgård och vill då veta var de passar bäst, sol eller skugga, i lä eller tål de lite vind.


Jag har köpt en gasolgrill och är så nöjd med den! Rusta hade en för 1295 kr och jag har varit trött på grilltunnan länge nu och funderat på en gasolgrill så jag slog till och köpte en. Den blir varm väldigt fort  jämfört med väntan på att kolen ska bli klar och man kan skruva ner värmen så det inte blir kolbitar och fälla ner locket för att behålla värmen.  Både kött och fisk har testats och resultatet blev jättebra. Så vi ser fram emot många sköna och goda grillmiddagar nu!


Dottern åker till Turkiet(Kemer) med pojkvännen och hans familj på söndag för att fira pojkvännens pappas 50-årsdag. De kommer att vara borta i en vecka och jag hoppas att de får en riktigt trevlig, skön, avkopplande resa! Jag är inte alls avundsjuk  


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards