Direktlänk till inlägg 1 september 2011

Vardagen kallar.( varning för långt inlägg!)

Av zelvis - 1 september 2011 15:38

Efter 3 veckors semester är det dags att gå tillbaka till jobbet och vardagen igen. Det är så skönt med semester när man slipper ställa väckarklockan på ringning utan i stället vaknar när man känner sig utvilad. Men det är rätt skönt att komma in i rutinerna igen även om det hade varit skönt med en veckas semester till.


Innan semestern på Elvis födelsedag så åkte jag, dottern och hennes pojkvän N åkte till Helsingör och hade en riktigt trevlig dag.

N sparar på Absint och lyckades hitta flera stycken och var väldigt nöjd.

Jag köpte lite vin, Limocell (citronlikör) och Frangelico (hasselnötslikör)

Till hundarna köpte jag nybakad leverpastej som fortfarande var varm när vi kom hem. Som de njöt! det var en ren fröjd att se på dem.


Första helgen på semestern passade jag Pelle då hans husse och matte skulle på en lite kärlekssemester i Köpenhamn. På lördagen skulle min svägerska och hela familjen till Tosselilla och jag fick äran att passa deras lille valp Yeppe 10 veckor av rasen  Pyrené. Vilken lugn kille han är!. Pelle fick igång honom lite men till slut var de trötta båda två och vi gick in och lade oss allihopa. För att undvika höftproblem så ska Yeppe inte gå i trappor så han bars in.

Pelle fick träffa korna och så länge som de stod stilla så gick det bra men när de började röra på sig ville han inte vara med längre!

      På söndagen var det växtloppi i Smygehamns och svägerskan kom hit för att fynda med mig och Pelle fick följa med

Loppisen skulle vara mellan 11-14 men vi var där redan 10.15 och som vi fyndade. Jag köpte en röd vinbärsbuske för 10:-, en rabarberplanta 10:-, olika sorters gräs för 20 :-, mina medhavda kassar räckte inte till!!. Totalt gjorde jag av med 210:- och då fyllde jag nästan hela bagaget. Pelle lyckades att charma en hel del med sitt vänliga sätt och en liten flicka satte sig ner och Pelle tvättade hela ansiktet på henne medan hon fnittrade,  han är verkligen en väldigt snäll och vänlig hund. När vi var nöjda där så körde vi och letade efter fler loppisar och på vägen tittade vi in på Agdas. 

 När vi körde genom Trelleborg så såg svägerskan sin fd svärfar med Faxe(jack russel) på promenad så vi stannade till så Faxe och Pelle fick träffas. Det gick väldigt bra!


 Vi hittade en loppis nära Västa Virestad (nära hem)  som var i en lada. Jag hittade en gammal saftmaja för 50 kr så nu ska jag försöka mig på att göra saft av alla päronen här hemma. Jag har tidigare haft en saftmaj som en arbetskamrat lånade och sedan såg jag inte röken av den.

Vi körde hem och fikade sedan körde svägerskan hem med alla sina fynd.


Fina dagar har jag pysslat utomhus med att måla fasaden och dagar med dåligt väder har jag rensat upp lite bland alla saker som jag hade i matsalen och tv-rummet tidigare. En del har kastats, en del lämnats till vänner och en del har jag behållt.

 När fönsterna bytades så föll lite puts av och hantverkaren har putsat upp det igen men måla fick jag göra själv. Äldste sonen grävde och dränerade och fyllde upp med vit sten. Det blev jättefint med vit putsad fasad, röda fönster, svart grund och vita granitstenar! 

Jag var väldigt stolt över huset när vi hade Byavandring här 21 augusti.!

Vi slutade Byavandringen med att fika uppe vid Knutssons Gård och vi hade tur med vädret! Vi var 17 tappra som tillsammans lyssnade på vår guide och vi som bor i husen kunde tillföra en hel del. Vid fikat fick vi även information om Gården och våtmarken som de anlagt. Det var verkligen en trevlig dag som vi hade tillsammans.


På fredagen innan Byavandringen så fixade vi de närmaste grannar en kräft/grillskiva som vi skulle ha suttit ute vid dukat bord på en biväg och ätit men vädrets makter tillät inte det så vi fick sitta i mitt uterum i stället och det var uppskattat!

Vi hade en riktigt trevlig kväll med god mat, dryck och trevligt sällskap med många skratt och jag fick smaka havskräftor för första gången åååh så smaskigt!. Vid tolvsnåret gick grannarna hem så kvällen blev inte så jättesen.


På marknad har jag varit med Mamma, både Gislövs Marknad och Palmfestivalen.

Mamma mår rätt så bra nu men ibland visar sig sjukdomen och stressar mig. Vi hade bestämt att jag skulle plocka upp henne kl:14.00 i stan för hennes symaskin hade varit på reparation och var nu färdig. Jag hade en massagetid kl:13.00 så därför kunde jag inte tidigare. När massagen var färdig och jag satte igång mobilen igen så ringde mamma och var sur och undrade var jag var för hon hade stått och väntat länge. Jag förklarade vad vi hade kommit överens om och att hon förmodligen hade missuppfattat tiden( vilket är lätt att göra) och till slut blev hon mindre sur och bad om ursäkt.

Jag har varit och hälsat på en väninna L i Helsingborg och blev bjuden på en väldigt god lunch med fisk! Så gott det var och så skönt att sätta sig vid dukat bord och bli serverad, det är jag inte bortskämd med. Som dessert hade hon gjort krusbärskräm och det fick mig att tänka på min mormor. Hon tog till vara på allt i trädgården och när vi var där fick vi ofta både krusbärskräm och rabarberkräm. Tänk vad olika maträtter kan väcka minnen! 

 L  har en jättefin lägenhet med en vidunderligt härlig utsikt över sundet mellan Helsingborg-Helsingör och Pålsjöskog precis bakom huset! Kan man bo bättre?! Nä det tror jag inte!

Efter maten och en pratstund tog vi en härlig promenad i skogen. Det var så skönt att gå där och småprata lite. Grönt är skönt för sinnet och så luktar det så gott i skogen!

Vi fikade och pratade och tiden bara rann iväg som den gör när man har trevligt.

Ett härligt sommarminne som jag kan ta fram under hösten och vintern. Nu får det inte dröja så länge igen till att vi träffas igen. Det är så skönt när jag kan prata med någon som är på samma våglängd som mig själv.


Jag och mamma var på skördefest i Sofiero i lördags. Snacka om två dränkta katter! Som det regnade och åskade. Till slut efter 2 timmar gav vi upp och körde hem men innan dess plockade jag fram termoskannan med tevatten i bilen och vi fick lite varmt i oss för kallt var det utomhus.


Yngste sonen R har flyttat hemifrån! Han och två andra killar delar på en fyra på Lantmannagatan i Malmö ( min första lägenhet var också på lantmannagatan precis tvärs över där R bor idag) och ville ha hjälp med att forsla hem möbler från Ikea . Äldste sonen A och jag körde in och hämtade honom vid arbetsplatsen och vi körde till Ikea. R ville ha lite råd om vad det var han behövde så vi hjäptes åt. Grytor, porslin, bestick, muggar , knivar, handdukar. hade han redan men dl-mått. vispskål och ugnsformar fick han av mig. Säng 120 cm bred och bäddmadrass inköptes precis som en hylla och ett litet bord och en taklampa. Släp lånade vi på Ikea så han fick hem det samma dag. Min bil var fullpackad med hans kläder hemifrån men ändå fick jag köra in i går igen med fler av hans saker.

Nu står hans rum ledigt så jag funderar på att ha det som syrum och  gästrum. 


Jag började arbeta i måndags och det känns rätt bra men imorgon väntar jag på ett telsamtal om mina provsvar från min läkare. Jag har haft väldigt ont och väldigt svullna fingerleder på min högerhand sedan i juni och mamma har reumatisk värk så därför är jag orolig att jag också har fått det men håller tummarna att det inte är det. Jag har ju redan tillräckligt med min whiplashskada och fibromyalgi eller?





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av zelvis - 20 februari 2018 11:55

Vi har sorg i vår familj, Elvis fick somna in på Evidencia på Jägersro i söndags. Saknaden och sorgen är enorm! Tänk att ett sådant litet liv kan lämna så många minnen, mest trevliga! Han kom till oss som en omplacering när han var 3,5 år och s...

Av zelvis - 13 september 2017 14:15

Igår var det dags för styrelsemöte i vårt Byalag och det var hemma hos TG(sekreterare). TG´s Partner in Crime, IB (kassör) satt bredvid TG och mot slutet av mötet så sade både TH och IF att de inte ville vara med i styrelsen längre och ingen blev gla...

Av zelvis - 10 augusti 2017 15:01

Jag är inne på sista semesterveckan av 3 och jag har tagit det väldigt lugn utan en massa "måsten". Äldste sonen och jag har ett litet projekt i trädgården som snart är klart nämligen en liten Berså. Vi tog bort gräs i en cirkel med 240 cm i diamet...

Av zelvis - 11 juni 2017 18:05

Idag var det dags för Gylle-Fjärdingslövs Byalags Byaloppis och det kom en hel del som var sugna på att göra fynd! I år valde vi att ha loppisen på Gröningen mittemot kyrkan. Jag köpte inget utan jag var den som fixade kaffet och A bakade goda kako...

Av zelvis - 3 maj 2017 20:01

Jag hade lite odling i pallkragar i min trädgård men nu är pallkragarna bort och ett litet växthus ska sättas upp där i stället. Det är en del förarbete innan själva växthuset kan sättas på plats och under tiden planerar jag för vad jag ska odla i vä...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards