Direktlänk till inlägg 15 maj 2012

Min tur att besöka akuten.....

Av zelvis - 15 maj 2012 22:33

Idag hade jag ledigt och tänkte baka bröd och sy upp vaxduken med resår runt om det runda köksbordet. Sagt och gjort, jag satte igång samtidigt som jag lyssnade på en cd-bok "I de lugnaste vatten" av Viveka Sten. Det gäller att förena nytta med nöje  

Det gick bra en lång stund tills jag körde symaskinsnålen i mitt vänstra pekfinger och bröt av nålen!!  Jag kunde se den avbrutna biten som var 9 mm lång och försökte att dra ut den själv med tång men fick ge upp, den bara åkte längre in i fingret. Jag ringde till läkargruppen och fick en tid mellan 2 patienter. Läkaren försökte och försökte men fick ge upp och skickade en remiss till akuten. Det tog inte lång stund från det att jag kom dit tills att jag kom in. Då var klockan 15.45 en dryg timme sedan det hände.

En underläkare kom och tittade, bedövade finget och började att leta efter nålbiten men efter drygt 1,5 timme gav han upp och skickade mig på röntgen för att kunna lokalisera den bättre. Iväg på röntgen och ytterliggare väntetid, röntga och fick lov att gå tillbaka till undersökningsrummet, då var klockan 18.30 och jag började oroa mig för parkeringen. Fick tag på en sköterska och frågade om det OK om jag flyttade bilen vilket det var. Slapp böter i allafall!  

19.45 kom läkaren in och nu började proceduren om igen med bedövning och letande. Jag tyckte det var intressant att titta på och ibland när han rörde vid nålbiten kände jag den och kunde berätta det för läkaren. Eftersom jag var lugn, intresserad och kunde lotsa honom så tyckte läkaren att jag var en ideal patient  Till slut gav han upp och ringde till en ortoped som skulle komma. Under tiden tänkte läkaren göra ett sista försök eftersom han hittade en mindre pincett i ett skåp och Han Lyckades få tag i den och dra ut den!  Äntligen! 3 stygn blev det och ett rejält bandage och sedan kunde jag åka hem, då var klockan 20.25 så någon middag blev det inte idag men ett par franskbrödsbullar klämde jag i mig.

Nå hur blev det med vaxduken då? Jo den sydde jag färdig ikväll medan jag fortsatte att lyssna på boken och den blev jättebra!  


Dottern och hennes kille fick ta över lägenheten igår och började att måla och ska tapsera senare i veckan. På en köksbänk stod en flaska mousserande vin  + glas och en hälsning frå de förra ägarna. Så trevligt och omtänksamt av dem! 

Jag hoppas att dottern har fått lärt sig en del av mig annars kan hon alltid ringa om det är något hon undrar över.

En sak har hon fått lära sig och det är att det kostar att bo. Det är inte riktigt samma som när man bor hemma och betalar hem vilket jag har krävt av alla 3 barnen. Ingenting är gratis och varför ska jag med min lilla lön och sjukbidrag föda dem när de har egen lön som oftas är större än min inkomst.

Man lär dem ingenting om man låter dem bo gratis eller om de får betala en liten summa. Tvärtom, när de kommer ut i verkligheten så kan det komma som en chock för dem vad saker kostar, när de upptäcker att de inte kan köpa kläder för flera tusen kronor, eller att smälla upp pengar på elektronik och nya mobiler för då har de inga pengar till mat och buss. Något som är minst lika viktigt är att barnen inte ska tro att bara för att man betalar hem så ingår markservice nänänä! När de flyttar hemifrån så ska de klara sig själv och det ska börja redan innan de flyttar!!

På bankerna kan man få en folder som hjälp när barnen ska betala hem och hur mycket. I denna folder står det tydligt uppskrivet vad varje sak kostar så att barnen förstår det. Sen kan man själv tillsammans komma överens om vilken summa de ska betala. Det är ju inte meningen att föräldrarna ska tjäna på det utan  det ska gå jämt ut. Vad man sen gör med pengarna är upp till var och en, somliga sparar det barnen och ger dem det som inflyttningspresent men det hade jag tyvärr inte möjlighet till.

Dottern och hennes pojkvän kommer att få både kanelbullar och franskbrödbullar till frysen som de kan ta fram när suget kommer. Hon kommer säkert att gilla det, det vet jag!  



 
 
stina

stina

24 maj 2012 13:40

Hua! Det lät inte kil med nålen!! Skönt att den kom ut till slut!
Helt rätt med att betala hem. Jag flyttade själv hemifrån när jag var 16 och hade noll koll. Det gick bra som tur var, men det var inte lätt. Tack vare den hårda resan kan jag idag hushålla med pengar, ha kontroll och ta ansvar. Curling är inte bra! Kram!

http://stinan.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av zelvis - 20 februari 2018 11:55

Vi har sorg i vår familj, Elvis fick somna in på Evidencia på Jägersro i söndags. Saknaden och sorgen är enorm! Tänk att ett sådant litet liv kan lämna så många minnen, mest trevliga! Han kom till oss som en omplacering när han var 3,5 år och s...

Av zelvis - 13 september 2017 14:15

Igår var det dags för styrelsemöte i vårt Byalag och det var hemma hos TG(sekreterare). TG´s Partner in Crime, IB (kassör) satt bredvid TG och mot slutet av mötet så sade både TH och IF att de inte ville vara med i styrelsen längre och ingen blev gla...

Av zelvis - 10 augusti 2017 15:01

Jag är inne på sista semesterveckan av 3 och jag har tagit det väldigt lugn utan en massa "måsten". Äldste sonen och jag har ett litet projekt i trädgården som snart är klart nämligen en liten Berså. Vi tog bort gräs i en cirkel med 240 cm i diamet...

Av zelvis - 11 juni 2017 18:05

Idag var det dags för Gylle-Fjärdingslövs Byalags Byaloppis och det kom en hel del som var sugna på att göra fynd! I år valde vi att ha loppisen på Gröningen mittemot kyrkan. Jag köpte inget utan jag var den som fixade kaffet och A bakade goda kako...

Av zelvis - 3 maj 2017 20:01

Jag hade lite odling i pallkragar i min trädgård men nu är pallkragarna bort och ett litet växthus ska sättas upp där i stället. Det är en del förarbete innan själva växthuset kan sättas på plats och under tiden planerar jag för vad jag ska odla i vä...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Ovido - Quiz & Flashcards