Direktlänk till inlägg 30 december 2012

Lugn jul och vargbesök

Av zelvis - 30 december 2012 19:14

Det var en lugn jul här hemma i år. Yngsta sonen kom hit och hälsade på ett par timmar och skulle sedan hem för ett julfirande med vänner. Han hade i allafall tid att besöka oss ett par timmar och snygg var han i hög hatt! Jag körde honom till bussen och på tillbakavägen satt dottern i bilen!

Vi hämtade upp Mamma på vägen och åkte hem för att fira jul.

Det blev buffè i köket med julmat men inget överdåd utan precis lagom mycket. Mamma fick lite rester med sig så hon kunde njuta av julmaten på juldagen. Ingen av oss ville ha någon sprit, snaps eller vin utan bara vattten eller julmust.

Vi har helt slutat med julklappar och jag tycker att det är jätteskönt! Att hitta på julklappar till alla blev dyrt( ekonomisk ruin) och i bland var det inte riktigt uppskattat så hädanefter är det bara julklappspelet som gäller och det räcker!! Mamma tyckte i alla fall att det var jätteroligt! Det är ju något bra med demens, det är att hon tog sina egna paket för hon hade glömt vad hon hade packat in! Hon är inte glömsk hela tiden utan hon har sina vakna stunder där hon är väldigt klar.

I fjol var min bror och hans numera fd sambo, hennes 2 barn och deras hund en Pyrenévalp på 8 mån här och det blev för mycket för Mamma och även för mig. Mitt hus är inte så stort och dessutom lågt i tak så det blev väldigt rörigt här! Så denna julen njöt vi alla av lugnet!!!


Vid nio på kvällen körde jag hem Mamma igen och hon var nöjd med dagen. Dottern sov över och gosade med Zelda och Elvis. Dotterns sambo firade jul med sina föräldrar och sin bror, med lite dricka så han sov över där.


Dottern hade läst om vargen på Söderslätt och sa till mig att vara försiktig med Elvis och Zelda när jag rastar dem så att de inte skulle bli tagna av vargen. Jag bara skojade bort det med att de nog inte vill gå in bland husen i vår lilla by men så jag misstog mig!! Några dagar senare fick jag höra att vargen hade varit på besök på Asklunda gården som ligger 30 m från oss!! Jag brukar ju låta hundarna springa lösa i trädgården också så det kunde ju ha gått illa om vargen hade varit på det humöret! Jag tycker att det är jättevackra djur men har samtidigt en väldig respekt för dem och vad de kan göra.


Nu efter alla helgerna så ska vi i vårt byalag kalla till möte med anledning av att ett vindkraftverk på drygt 100 m planeras att uppföras väldigt nära oss. Som en jämförelse kan nämnas att Turning Torso är 198 m och syns från Vellinge men den snurrar inte!! Vi är väldigt många som inte vill ha detta i vår närhet och de åsikterna ska kommunen få reda på innan de tar beslut i frågan. Hoppas att de lyssnar på oss!


Nyårsafton firar jag och äldste sonen ensamma i lugn och ro. Trerättermenyn blir: Bacontoast med vitlöksost, Oxfilé på planka och som avslutning chokladmousse. Hundarna ska naturligtvis också få något gott!  Fyrverkeri köper vi aldrig utan vi tittar på andras genom fönsterna. Hundarna brukar inte bli orolig men de skäller åt de värsta smällarna, jag tycker synd om hundarna i stan, där börjar det smällas innan jul och håller på långt in på det nya året, ett rent helvete för skotträdda hundar!


Önskar er alla en en riktigt skön Nyårsafton!






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av zelvis - 20 februari 2018 11:55

Vi har sorg i vår familj, Elvis fick somna in på Evidencia på Jägersro i söndags. Saknaden och sorgen är enorm! Tänk att ett sådant litet liv kan lämna så många minnen, mest trevliga! Han kom till oss som en omplacering när han var 3,5 år och s...

Av zelvis - 13 september 2017 14:15

Igår var det dags för styrelsemöte i vårt Byalag och det var hemma hos TG(sekreterare). TG´s Partner in Crime, IB (kassör) satt bredvid TG och mot slutet av mötet så sade både TH och IF att de inte ville vara med i styrelsen längre och ingen blev gla...

Av zelvis - 10 augusti 2017 15:01

Jag är inne på sista semesterveckan av 3 och jag har tagit det väldigt lugn utan en massa "måsten". Äldste sonen och jag har ett litet projekt i trädgården som snart är klart nämligen en liten Berså. Vi tog bort gräs i en cirkel med 240 cm i diamet...

Av zelvis - 11 juni 2017 18:05

Idag var det dags för Gylle-Fjärdingslövs Byalags Byaloppis och det kom en hel del som var sugna på att göra fynd! I år valde vi att ha loppisen på Gröningen mittemot kyrkan. Jag köpte inget utan jag var den som fixade kaffet och A bakade goda kako...

Av zelvis - 3 maj 2017 20:01

Jag hade lite odling i pallkragar i min trädgård men nu är pallkragarna bort och ett litet växthus ska sättas upp där i stället. Det är en del förarbete innan själva växthuset kan sättas på plats och under tiden planerar jag för vad jag ska odla i vä...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Ovido - Quiz & Flashcards