Direktlänk till inlägg 15 januari 2013

Nygammal vänskap

Av zelvis - 15 januari 2013 13:17

Solen lyser just nu så starkt in genom mina söderfönster så det nästan gör ont i ögonen. Emellanåt kommer det ett moln i vägen men solen kommer strax tillbaka igen

  ,

Härligt!! Det är så crispigt i luften, kallt och vindstilla, perfekt väder för en långpromenad som jag och hundarna precis avslutat! Jag tog några bilder från fönsterna innan vi gick ut, några där Elvis och Zelda håller koll så inga ovälkomna gäster kan smyga sig in! Tryggt med vakthundar!!

 

De gillar verkligen snön!! Det är svårt att få in dem från trädgården där de gör långa spår letande efter godsaker eller

möss.

Årets början har varit lugn men nu börjar allvaret igen. Vindkraftverket som planeras att sättas upp här är tänkt att bli 100 m högt med rotorbladet. Det kommer att placeras i en våtmark, nära Skåneleden som många bybor promenerar vid , rastar hundar, rider och cyklar på då man slipper biltrafiken där. Ett rikt fågel och djurliv finns där med rådjur, rävar, hägrar, harar, fasaner och rovfåglar träffar man ofta på vid den lilla bäcken och sommartid är luften full av fågelkvitter. Härligt! Näktergalen hörs där på på försommaren och även göken hörs. För något år sedan såg jag en stork högt upp på ett silotorn! Mäktigt tycker jag!

Vi har begärt uppskov med att lämna in våra åsikter då det blev tajt med tid med tanke på jul, nyår och trettonhelgen. Möte planeras för fullt nu för många vet inte vad konsekvenserna blir av att ha ett vindkraftverk som granne. T.ex hur högt är 40 decibel som det skrivs att vindkraftverket kommer att låta?  Detta ljud kommer att vara i vår bakgrund alltid när verket är igång, ungefär som en bil på tomgång utanför ditt fönster. Det är ett stressande ljud och är inte bra att höra på långa tider. Skuggeffekten är också en faktor som kan sätta människan i stress och utsikten kommer för alltid att förändras och i mitt tycke inte till det bättre!

Det är jättebra att få energi genom vindkraft men inte bra att ha det som granne! Det måste finnas ställen längre bort från bebyggt område som vindkraftverket kan placeras på!

Inte klokt att en persons vinstintresse ska förstöra för så många!! För det är storbonden här som vill ha det på sin mark!

Jag var på kommunmöte med Byarådet igår, dessa möte har vi 4 ggr om året och får då träffa  kommunstyrelsens ordförande Ulf Bingsgård och  kommundirektören Jonas Rosenkvis. Vi hade en del på agendan som t.ex varför 3 byar inte fick några julgranar medan resten av byarna fick. Det ska sparas men varför då bara 3 st och dessutom utan att få reda på det när det redan var bestämt och gjort. Kan tyckas som småsaker men vi i byarna tillhör ju också Trelleborgs Kommun och en dialog är ju aldrig fel!


Trafiksituationen i Anderslöv togs också upp och vi kommer att göra ett "studiobesök" för att på plats kunna se eländet!

En busshållplats är placerad vid torget som stoppar upp all trafik bakom bussen( omkörningsförbud) när passagerare går av och på. Många lastbilar trafikerar genom byn och på mornar och eftermiddagar blir det väldigt långa köer och frustrerade förare som gärna chansar genom vansinniga omkörningar över refugen mot mötande trafik! Det är bara en tidsfråga innan det sker en allvarlig olycka där!


Jag har träffat en "gammal" skolkamrat från gymnasiet när hon var på besök i Malmö. Jag har henne som vän på FB och slängde iväg en fråga om hon hade tid att träffas och det hade hon!

Hon var sig lik, både till utseende och sätt ( lika rapp i käften)! vi träffades på hennes hotell och hennes man , Hubert, var också där. Vi pratade och berättade i stora drag om vad vi hade varit med om under dessa 32 år  och det var en hel del både för henne och mig! Hon har en fin hemsida, gå gärna in och titta http://www.ireneshemsida.se/57534339

Vi ska träffas igen nästa gång hon kommer till Malmö, hon bor i Götene men hennes dotter bor i Malmö, så det dröjer nog inte länge! Vilka minnen som kom fram men som alltid när man har roligt så sprang tiden iväg och Irené började känna sig lite sjuk( hon fick influensa) så efter att vi ätit en god biff på Jensens böfhus som Hubert betalade Tack för det! så skildes vi igen.

Vilka minnen som det väckte, jag satt hela bilresan hem och tänkte på det och skrattade högt för mig själv i bilen!!

Det var en bra start på året!

Ha det bra och lämna gärna en kommentar!






 
 
mickis

mickis

15 januari 2013 19:44

Vad trevligt att träffa en gammal vän från förr :-)
Hoppas ni kan hålla kontakten nu ...

Ja det är bra med vindkraftverk, men jag kan förstå att det inte känns så himla kul att ha dem som granne...

Ha en fin kväll!
Kram

http://meramickis.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av zelvis - 20 februari 2018 11:55

Vi har sorg i vår familj, Elvis fick somna in på Evidencia på Jägersro i söndags. Saknaden och sorgen är enorm! Tänk att ett sådant litet liv kan lämna så många minnen, mest trevliga! Han kom till oss som en omplacering när han var 3,5 år och s...

Av zelvis - 13 september 2017 14:15

Igår var det dags för styrelsemöte i vårt Byalag och det var hemma hos TG(sekreterare). TG´s Partner in Crime, IB (kassör) satt bredvid TG och mot slutet av mötet så sade både TH och IF att de inte ville vara med i styrelsen längre och ingen blev gla...

Av zelvis - 10 augusti 2017 15:01

Jag är inne på sista semesterveckan av 3 och jag har tagit det väldigt lugn utan en massa "måsten". Äldste sonen och jag har ett litet projekt i trädgården som snart är klart nämligen en liten Berså. Vi tog bort gräs i en cirkel med 240 cm i diamet...

Av zelvis - 11 juni 2017 18:05

Idag var det dags för Gylle-Fjärdingslövs Byalags Byaloppis och det kom en hel del som var sugna på att göra fynd! I år valde vi att ha loppisen på Gröningen mittemot kyrkan. Jag köpte inget utan jag var den som fixade kaffet och A bakade goda kako...

Av zelvis - 3 maj 2017 20:01

Jag hade lite odling i pallkragar i min trädgård men nu är pallkragarna bort och ett litet växthus ska sättas upp där i stället. Det är en del förarbete innan själva växthuset kan sättas på plats och under tiden planerar jag för vad jag ska odla i vä...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Ovido - Quiz & Flashcards