Alla inlägg den 6 februari 2013

Av zelvis - 6 februari 2013 18:18

Vi hade möte på skolan där vi som ska lämna synpynkter angående bygglovsansökan på det 100 m höga Vindkraftverket fick en möjlighet att ställa frågor till en representant för företaget Eulos Vind som ska bygga det. Det hettade till flera gånger under mötet och det är förståerligt med tanke på att detta handlar om där vi har valt att bo!

Bybor till storms mot vindkraftsföretag

Text: Andreas Mårtensson Publicerad 4 februari 2013 6.30 Uppdaterad 6 februari 2013 9.32 Större eller mindre text Share on emailShare on print

Gylle.
        Vindkraft på Söderslätt är en het potatis, och varje gång någon planerar ett nytt verk mobiliseras motståndskrafterna. På söndagen var det dags igen i Gylle skola.

Ett 30-tal närboende kom för att informera sig om, och protestera mot, ett hundra meter högt verk öster om Fjärdingslöv som Eolus Vind ansökt om att få bygga. Miljöingenjör John Hallbeck, från Eolus Vind, hamnade i stormens öga.

– Ni vill sätta ett vindkraftverk mitt i ett naturområde, där det finns ett vattenområde, en vandringsled och ett djurliv som är jättehärligt. Personligen blir jag inskränkt i min rörelsefrihet och det är inte rimligt att vi ska få det sämre för att någon annan ska tjäna pengar, sa Anne-Lie Askelin, ordförande i Gylle-Fjärdingslövs byalag.

Hon fick medhåll av många. Adam Ooms tog till orda:

– Jag har valt att bo här på slätten, och vill ha den som den är. Och då kommer ni och kör över oss, det tycker jag inte om.

John Hallbäck svarade att platsen valts ut eftersom det är relativt långt till närmaste bostadshus. (500m) Och han bedömde att det fanns ganska stora marginaler för att uppfylla kraven avseende buller och skuggor i förhållande till närliggande bebyggelse.

Åhörarna gjorde klart att de inte kommer att ge sig, och kämpa så länge det behövs. Och John Hallbäck orsakade viss irritation när han klargjorde att Eolus Vind kommer att gå vidare med planerna oavsett hur många närboende som är motståndare, och att överklaga ett eventuellt negativt beslut.

– Gör ni det även om det finns ett väldigt stort motstånd i byn? frågade någon.

– Ja, om vi anser att det är rätt så gör vi det, sa John Hallbeck.

De boende har fram till den 10 februari på sig att komma in med synpunkter. Då ska även boende kring ett mindre verk i Södra Åby ge sin syn på den bygglovsansökan. Sedan är det upp till Trelleborgs kommun att avgöra om det blir bygglov eller inte.


Personligen tycker jag att Kommunen borde ta en tydlig ställning i frågan om vi ska ha Vindkraftverk i Kommunen eller inte. Grannkommunen Vellinge säger konsekvent Nej när det kommer på tal och jag skulle önska att Trelleborg också kunde vara tydlig och helst säga Nej de också! I alla fall inom bebyggt område!!

Det kommer att bli några vändor och år i Kommunen, troligtvis överklagar företaget beslutet i Kommunen och Länsstyrelsen får då säga sitt.

På en rak fråga till representanten för Eulos om Vindkraftverket kan drivas utan bidrag svarade han: Nej

Bidragen kommer att fasas ut 2015-16 och med dagens låga elpriser så hoppas jag att bolaget inser att de inte kan driva frågan då det blir en ren förlustaffär!


Det snurrar även med Mamma men nu verkar det som om det har lugnat ner sig lite, om det nu beror på att hon har fått mer smärtstillande för sin reumatism eller det är en tillfällig stabilisering. Hon är inte så orolig längre och är på gott humör och då blir jag på gott humör också!  


Vi var på barndop i helgen som gick Mamma och jag. Det var Mammas första barnbarnsbarn, min brors dotterson som fick namnet Joakim. En pigg liten krabat(kopia av sin mor) som följde med allt vad prästen gjorde med blicken och var på ett strålande humör!  På bilden står Pappa Robin efter prästen och därefter Mamma Lisa och en fadder.

 

Mamma överlät till mig att köpa doppresent och jag beställde en doptavla och en minneslåda(till första tanden o liknande) genom Kiddoz.se. Det fanns ingen ram till tavlan så Ikea fick sig ett besök och jag fick fyllt på förråden av värmeljus och stearinljus.

Presenterna blev mycket uppskattade och flera av gästerna ville veta var de köpta! Roligt när man ansträngt sig och de blev glada för det  


Vi följde inte med på bjudningen efteråt för det är för jobbigt för Mamma med en massa människor som hon inte känner igen utan vi valde att åka hem och besöka min dotter i Oxie. Vi köpte kakor med oss till fikan. Det var första gången som Mamma var i lägenheten och hon tyckte den var fin och speciellt badrummet blev hon förtjust i! Vi hade en trevlig stund och sedan körde jag hem Mamma för jag märkte hur trött hon var.

 

Den blå planeten http://www.denblaaplanet.dk/ öppnar i Köpenhamn i Mars och jag funderar på om jag skulle ta Mamma med mig och besöka stället. Det är inte gratis utan rätt dyrt men det ser fint ut på deras hemsida och det är nog en härlig upplevelse att gå i en tunnel där fiskar, hajar, sköldpaddor och andra vattendjur simmar omkring och runt besökarna! Jag tror att Mamma skulle gilla det men även att hon glömmer det så jag får ta massor av bilder för att visa henne!

Det har varit en snurrig vecka, mycket har hänt och mycket har upplevts men så är det ibland. Ibland lugnt och ibland snurrar det värre än en karusell/vindkraftverk!!





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards