Alla inlägg den 11 april 2013

Av zelvis - 11 april 2013 13:52

  Åh vad det skönt att skriva av sig här på bloggen. hade jag inte haft den så hade jag säkert sprucket av ilska flera gånger om när det gäller behandlingen av Mamma. Som jag har berättat här i bloggen så har Mamma blivit mycket sämre den sista tiden och det har varit och är väldigt jobbigt som närstående men framför allt för Mamma själv. Hon är världens goaste när hon är sig själv men ett riktigt monster    när sjukdomen tar över.

Det har gått så snabbt de sista veckorna men jag tror och hoppas på att jag har kommit på varför. Mamma har väldiga problem med sina mediciner (som är många!) som ska läggas i hennes dosett. Det tar henne upp till 2 timmar varje gång som hon ska ladda dosetten för hon ska kolla och dubbelkolla för hon är så osäker på att hon har lagt i rätt medicin i rätt dos i det rätta fackett och hon blir så stressad och osäker på sig själv.


Medicinerna byts ju ut till billigare preparat och då blir det ett annat namn på medicinen som hon inte känner igen!

Vid ett läkarbesök för ca 4 veckor sedan tog läkaren upp förslaget att låta en distriktsköterska komma och hjälpa Mamma med att fylla i dosetten till henne och det vill ju Mamma gärna!   Men det händer inget! och under tiden blir Mamma bara sämre!   Så idag tog jag tag i det igen och jag var inte nådig om man säger så!   

Kontaktade läkargruppen som Mamma är knuten till och frågade om remissen hade kommit från Diabetes och Endokrinologimottagningen vilket den hade gjort 2 gg!. De i sin tur hade skickat den till kommunen och sedan fick läkargruppen den fått tillbaka med ett meddelandet: Utan åtgärd! ingen förklaring varför varken till Mamma eller läkarmottagningen. Det visade sig senare att remissen var ofullständig. Ingen vill kännas vid det utan skyller på varandra.

Mamma hade dessutom blivit kontaktad via telefon i måndags att de skulle besöka henne så Mamma gick hela dagen och väntade på besök men ingen kom. Det visade sig senare att Mamma skulle ha gått till hemvården. Att ringa till en Alzheimersjuk patient och berätta att hon skulle besöka dem är ju helt fel! Innan Mamma hade lagt på luren hade hon ju glömt vad personen hette, varifrån hon kom och hur dags  dvs.vilket datum och klockslag Mamma skulle gå dit och varför! De har ju även skrivit i papperna att kontakt ska ske via dottern dvs mig och ändå blir det så fel! Den som lider av detta är ju Mamma!

Just nu sitter jag och väntar på att hemvården ska ringa och det har jag gjort i 4,5 timme nu! Tur att jag har en ledig dag idag för det verkar som ett heltidsjobb bara att försöka få tag i någon på rätt plats och att få dem till att ringa tillbaka! Hoppas att jag kommer att kunna klara mig själv länge för det ska fan vara sjuk och behöva hjälp när det går till så!

Och nu ringde hemtjänsten och meddelade att de kommer till Mamma i morgon för att hjälpa henne men ingen tid så Mamma och jag får åka till Apoteket imorgon (jag kan inte idag) när jag har slutat för att hämta ut medicin som tagit slut. Skulle de komma medan vi är iväg så får de ringa till mig, de har ju mitt nr     

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Ovido - Quiz & Flashcards