Direktlänk till inlägg 14 maj 2013

Spirande Vårkänslor

Av zelvis - 14 maj 2013 15:55

Det går fort nu i trädgården nu när värmen har kommit, äntligen! Bara från den ena dagen till den andra så händer det massor av saker i trädgården.

Här är en bild på mitt äppelträd med rosa knoppar som jag köpte i fjol:

 

Även på markerna runt omkring vår by händer det saker:

       

1:a bilden är över åkern där det planeras att bygga ett 100 m högt vindkraftverk. Om det tycker jag INTE!

2:a bilden är vandringsleden där jag brukar gå med hundarna. Längst bort i bild så ligger den lilla bron över Dalköpingeån.

3:e bilden där har Elvis och Zelda fått lukt på ett rådjur som sprang på åkern bredvid oss. Som tur var fick de inte sett den för då hade jag nog dråsat i backen!

4:e bilden är från bron över Dalköpingeån. 

Det härligaste med den turen var att jag fick höra Näktergalen för första gången detta året!


Intervjun med TA gick bra och nu ska fotografen kontakta mig när det är dags att fotograferas. Vindkraftgruppens stöd hade jag med mig för vi är många här i Trelleborgs Kommun som far illa när dessa vindkraftverk ska etableras. Just nu väntar vi bara på att få besked på om bygglovsansöka får bifall eller avslag av kommunen så det enda vi kan göra är att vänta...


I vårt Byalag har vi bjudit in till en helafton i Gylle där vi bjuder på en vandring genom kyrkogården och visning av Gylle Kyrka av vår egen Sune Brobeck, en konsert i kyrkan med melodier ur vis-och jazztraditionen på temat "Spirande Vårkänslor" med Sune Ekberg på piano, Carina Eklund (vår sekreterare och kassör) sjunger och Paul Nilsson på kontrabas.

Efter konserten så serverar vi smörrebröd med dryck och kaffe med kaka. För medlemmar är det gratis  och för ickemedlemmar blir det till självkostnadspris 75:-.

Hoppas nu verkligen att vi får fullt hus!


Efter vårröjningen i trädgården så började sonen och jag mäta på hur stort trädäck som vi ska bygga och det blir ca 30 kvadratmeter, stort som ett dansgolv! Det ska bli så skönt när det är färdigt. Slippa allt krattande av ogräs mellan plattorna, slippa plattor som ligger snett och ojämn utan nu blir det brunbetsat trä och jämnt.

Jag vet att det är mycket jobb innan det blir klart men det kommer jag att glömma när det väl är klart!

Något positivt måste man ha att se framemot förutom studentfesten för väninnans yngsta dotter den 14 Juni. 

Tjo och tjim och klackarna i taket!!

Jag tror att väninnan drar en suck av lättnad när studentfesten är över!  Det gjorde jag när alla  mina 3 studententer var klara!  


Mamma har varit förhållandevis lugn förutom att hon låste in sig och gömde nyckelknippan så hon inte kunde ta sig ut! Jag har sagt till henne att inte låsa sjutillhållarlåset medan hon är hemma men det glömmer hon eller så får hon för sig att någon kan komma in ändå!

Det sista var nu att hon inte kunde hitta nycklarna alls (hon har gömt dem på ett så bra ställe som hon inte kan komma ihåg) så hon kom varken ut eller in. Som tur är så jobbar jag på en låsfirma och jag har extranycklar till lägenheten så det var lätt att göra en ny nyckel till henne men medvetet gjorde jag ingen sjutillhållarnyckel till henne. Låser hon det låset medan hon är hemma och det börjar brinna så kan brandkåren inte öppna dörren snabbt!

Hon fick en ny nyckel på ett blått nyckelhållarband så nu hoppas jag att hon har lättare för att hitta den!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av zelvis - 20 februari 2018 11:55

Vi har sorg i vår familj, Elvis fick somna in på Evidencia på Jägersro i söndags. Saknaden och sorgen är enorm! Tänk att ett sådant litet liv kan lämna så många minnen, mest trevliga! Han kom till oss som en omplacering när han var 3,5 år och s...

Av zelvis - 13 september 2017 14:15

Igår var det dags för styrelsemöte i vårt Byalag och det var hemma hos TG(sekreterare). TG´s Partner in Crime, IB (kassör) satt bredvid TG och mot slutet av mötet så sade både TH och IF att de inte ville vara med i styrelsen längre och ingen blev gla...

Av zelvis - 10 augusti 2017 15:01

Jag är inne på sista semesterveckan av 3 och jag har tagit det väldigt lugn utan en massa "måsten". Äldste sonen och jag har ett litet projekt i trädgården som snart är klart nämligen en liten Berså. Vi tog bort gräs i en cirkel med 240 cm i diamet...

Av zelvis - 11 juni 2017 18:05

Idag var det dags för Gylle-Fjärdingslövs Byalags Byaloppis och det kom en hel del som var sugna på att göra fynd! I år valde vi att ha loppisen på Gröningen mittemot kyrkan. Jag köpte inget utan jag var den som fixade kaffet och A bakade goda kako...

Av zelvis - 3 maj 2017 20:01

Jag hade lite odling i pallkragar i min trädgård men nu är pallkragarna bort och ett litet växthus ska sättas upp där i stället. Det är en del förarbete innan själva växthuset kan sättas på plats och under tiden planerar jag för vad jag ska odla i vä...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Ovido - Quiz & Flashcards