Direktlänk till inlägg 21 december 2013

Varning för långt inlägg!

Av zelvis - 21 december 2013 19:41

Ja nu har jag äntligen tagit mig i kragen och ska blogga igen, tack Sancha http://sancha.bloggplatsen.se/  för sparken ;), den behövdes! Vill bara varna för att det kan bli ett långt inlägg då det har hänt en del.


Tyvärr så har det varit en väldig jobbig period sedan sist jag bloggade och det är inte över ännu men  nu har det har blivit  lite lugnare för mig. Som jag har berättat tidigare så har min Mamma Alzheimers sjukdom och den har accelererat fort de senaste månaderna. Som storasyster, enda dotter och den som bor närmast Mamma är det jag som har hjälp Mamma och den som har har haft tätast kontakt med henne. Sedan i våras så har jag märkt hur sämre och sämre Mamma har blivit, hon har gått ner mycket i vikt, hon har ringt många samtal till mig, ibland över 30 samtal på en dag, till slut så knöt sig magen på mig ordentligt när telefonen ringde. Mamma menade ju inget illa utan ville prata med mig och få bekräftelse.  Att Mamma fick svar på sina frågor var hennes trygghet men samtidigt så blev jag lidande ;(. Ibland var jag tvungen att lägga av telefonluren för att överhuvudtaget få någon sömn men då gick ändå tel.svararen in så Mamma fick pratat av sig på den!

Mamma har haft hemhjälp med medicineringen och sällskap vid måltiderna, hon har gått på Dagverksamheten ibland men oftast inte. Jag har hjälpt henne med inköp, matlagning, städning, betalat räkningar, följt med till läkare, ja allt som hon inte har kunnat klarar av själv.

Men till slut så gick det inte längre, min gräns var nådd.

Mamma bodde med sin förra man i hus i Lund men det sålde hon när maken dig för snart 7 år sedan och så köpte hon lägenheten i Trelleborg som hon bor idag. Den senaste månaden så fick hon för sig att lägenheten inte var hennes utan bara en sommarlägenhet och att hon bodde i lägenhet i Lund. Jag har lugnt förklarat för henne hur det är och det godtog hon i ca 5 minuter sedan var hon tillbaka till samma sak igen att hon hade lägenhet i Lund, vanföreställningar. Hon har också hallucinerat och ringt mig för att jag ska hjälpa henne med hennes 2 pojkar 4 och 6 år som är ute och ränner på nätterna.

Flera gånger sa hon att hon skulle tillbaka till Lund men jag trodde ju aldrig att hon verkligen skulle åka. Så fel jag hade!

Jag var på ett möte i Byarådet  http://www.byaradettrelleborg.se/  utanför staden och hade fått skjuts dit av en styrelseledarmot så jag hade inte bilen med mig. Då ringde mobilen och en arbetskamrat ringde mig angående min Mamma. Jag jobbar på en låsfirma och min arbetskamrat hade blivit inringd på ett akutjobb med en kvinna som hade tappat sina nycklar, den kvinnan var min Mamma. Mamma hade fått för sig att hon skulle ta bussen till Lund tillsammans med katten och några personliga ägodelar. Mamma hade tryckt ner stackars Svarten 17 år knappt 2 kg i Dra-Matenväskan när det knappt var mer än några plusgrader ute, stackars katt. Mamma hade irrat omkring, tappat sina nycklar och till slut hade en vänlig själ hjälpt henne hem men hon kunde ju inte komma in i lägenheten utan nycklar. En granne förbarmade sig över henne så hon fick komma in i värmen och vänta. Det löste sig till sist då arbetskamraten hämtade reservnycklarna som jag hade med mig och kopierade nycklarna till Mamma så hon kunde komma in i sin läge

Nästa dag ringde jag till Biståndshandläggaren och då blev det bestämt att Mamma skulle stå på kö till ett vårdboende.

Till slut fick jag Mamma att gå med på att avliva katten då hade han gått ner sig rejält i vikt bara på de senaste månaderna, jag tror faktiskt att Mamma glömde ge honom mat. Han vägde till slut bara ca 1,5 kg. Mamma var med hela tiden hos veterinären och det blev en lugn och fin stund hos veterinären och sedan tog jag hem honom och han vilar nu i min trädgård. Bara någon timme efteråt så hade Mamma glömt det och började ringa och fråga efter katten. Hon får samma svar hela tiden men hon kan bara ta det till sig en liten stund sedan kommer frågan igen.


Eftersom Mamma var ute och irrade runt på kvällarna så skulle hemtjänsten kolla henne på nätterna så att hon inte gick ut då. Hemtjänsten kollade henne varannan timme och lyckades då att väcka henne så då sov hon på dagarna istället!

Sedan inträffade 2 incidenter som kunde ha gått riktigt illa, Mamma hittades utan för huset i bara en tunn kofta men kunde ledas hem igen av vaktmästaren som tack och lov uppmärksammade henne. Senare samma dag så tog hon på sig och gick ner till busstationen för att ta bussen till Lund men hon hade inget busskort eller kontokort och verkade så förvirrad att Polisen tillkallades och de körde henne hem. Då tog det fyr i H-et, nu tyckte jag att det hade gått för långt och jag krävde att Mamma skulle in på korttidsboende omedelbart innan något mer allvarligt hände! Det tog en dag sedan fick hon plats på korttidsboendet och i torsdags följde jag med henne dit.

Vi kom när lunchen var över men det fanns soppa kvar till Mamma som åt med god aptit. Jag stannade kvar i drygt 1,5 timme innan jag lämnade henne där trygg med att veta att hon har det bra där. Så fort det blir något ledigt vårdboende så ska hon dit så hon kommer inte hem emellan.

Jag kollar hennes lägenhet varannan dag men inget kommer att göras med den nu innan årskiftet men sedan så ska ju den städas och sättas ut till försäljning. Mamma har varit hos advokat innan hon blev dålig och skrivet fullmakt till mig att sälja hennes lägenhet men inget blir som sagt gjort innan årskiftet, tack och lov. Så skönt att alla papper har skrivits hos advokat så vi vet vad Mamma vill att vi ska göra. Det känns tryggt att veta.

På kvällen när Mamma kom in på korttidsboende så var det som om någon hade klubbat ner mig. Så trött och öm i kroppen och jag fick migränanfall i fredags så jag kunde inte arbeta. Det var nog spänningarna i kroppen som släppte nu när jag inte behöver oroa mig så mycket för Mamma! Oroa mig får jag ju ändå göra men nu är hon i allafall inte ensam!


 

Då skulle man kanske tro att jag får en lugn jul i år och ett lugnt avslut på året men så blir det inte.  Vindkraftsverket på 100 m som planeras att byggas här hänger fortfarande över mig/oss. Bygglovsansökan blev inte godkänd i kommunen så Bolaget överklagade beslutet till Länstyrelsen som avslog Trelleborg Kommuns avslag så nu måste vi få ihop en överklagan innan 6 januari. Det är andra julen i rad som vi har detta hängande över oss!


Så nu hoppas att jag att nästa år blir ett bättre år än detta och ja Sancha, jag ska skärpa mig och blogga mer, lovar!


Snart nytt år var tar tiden vägen?

Det börjar ju bra 3 januari för då ska jag ta ut väninnan på en trevlig kväll vad vi ska göra är hemligt. Hon fyllde 50 år nu i början på december och jag uppvaktade med en blomsterbukett och att hon ska hålla 3 januari öppet för då ska vi hitta på något.

Men innan dess ska det firas både jul och nyår!


Önskar er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!



 
 
Tommy

Tommy

22 december 2013 13:07

Sv: Tack för din kommentar!

Självklart är det flera som bor här och dom hjälper till mer än väl. Sambon är just nu på sjön och syrran är hos pojkvännen i Trelleborg.

http://tommytott.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av zelvis - 20 februari 2018 11:55

Vi har sorg i vår familj, Elvis fick somna in på Evidencia på Jägersro i söndags. Saknaden och sorgen är enorm! Tänk att ett sådant litet liv kan lämna så många minnen, mest trevliga! Han kom till oss som en omplacering när han var 3,5 år och s...

Av zelvis - 13 september 2017 14:15

Igår var det dags för styrelsemöte i vårt Byalag och det var hemma hos TG(sekreterare). TG´s Partner in Crime, IB (kassör) satt bredvid TG och mot slutet av mötet så sade både TH och IF att de inte ville vara med i styrelsen längre och ingen blev gla...

Av zelvis - 10 augusti 2017 15:01

Jag är inne på sista semesterveckan av 3 och jag har tagit det väldigt lugn utan en massa "måsten". Äldste sonen och jag har ett litet projekt i trädgården som snart är klart nämligen en liten Berså. Vi tog bort gräs i en cirkel med 240 cm i diamet...

Av zelvis - 11 juni 2017 18:05

Idag var det dags för Gylle-Fjärdingslövs Byalags Byaloppis och det kom en hel del som var sugna på att göra fynd! I år valde vi att ha loppisen på Gröningen mittemot kyrkan. Jag köpte inget utan jag var den som fixade kaffet och A bakade goda kako...

Av zelvis - 3 maj 2017 20:01

Jag hade lite odling i pallkragar i min trädgård men nu är pallkragarna bort och ett litet växthus ska sättas upp där i stället. Det är en del förarbete innan själva växthuset kan sättas på plats och under tiden planerar jag för vad jag ska odla i vä...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards