Direktlänk till inlägg 27 januari 2014

Oönskad Repris

Av zelvis - 27 januari 2014 14:58

När telefonerna ,hem och mobil, ringer på natten så blir jag orolig och nervös över vilka nyheter/olyckor som nu har hänt någon i familjen.

I morse 04.36 ringde först hemtelefonen och sedan mobilen och jag var långt borta i drömmarnas värld så det tog lite tid innan jag reagerade och svarade. Det var en sjuksköterska från korttidsenheten som talade om att Mamma hade blivit dålig och kräkts på golvet (calicivirus- vinterkräksjuka fick jag reda på senare ) och sedan halkat i sörjan med följd av att nu bröts det andra lårbenet!!

De väntade på att ambulansen skulle komma och hämta henne för vidare färd till akuten i Malmö och ringde mig innan de gav sig av. Jag ringde min ena bror och talade om vad om hänt så att han var informerad.

Jag körde till akuten i Malmö men tog det väldigt lugnt och unnade mig en kopp thè innan jag körde, det var inte lönt att stressa iväg dessutom snöade och de varnade för halka på radion, Mamma blir ju knappast bättre av att jag kommer fortare fram till henne. Nej, jag tog det lugnt och när jag körde så tog jag det försiktigt.


När jag kom fram så var det alldeles tomt i väntrummet och jag blev visad till Mammas rum, ett isoleringsrum. Hon sov och efter en liten stund kom en sjuksköterska in och tog prover på Mamma. Mamma hade fått en hel del smärtstillande och märkte inte att jag var där. Skönt för henne att inte ha så ont men för en dement människa så måste det ha varit väldigt oroligt allt som hände runt henne.

De hade röntgat hennes ben och hon låg och väntade på att bli operera det andra lårbenet och under tiden hade hon fått smärtstillande och sov.

Jag stannade i drygt en timme men Mamma behövde vila så jag körde hem. Jag köpte frukostbröd och gott pålägg med mig hem så det blev en långfrukost hemma.  

Jag hade kunnat köra och jobba men jag ville inte riskera att smitta ner mina arbetskamrater med kräksjuka, det är en inkubationstid på 12-48 timmar så jag får nog snällt hålla mig hemma.

Nu får vi bara avvakta tills vi får fler nyheter om operationen.


 
 
Sanna

Sanna

28 januari 2014 15:37

Vilken maximal otur att bryta båda benen. Tyvärr är vi ju så sköra vi kvinnor och får lätt urkalkade skelett. Min granne tjatar på mig att äta mera D-vitamin och kalktabletter så jag ska börja äta dem bara jag får ändan ur vagnen som det heter och skaffa hem rätt tillskott. Har fundilerat lite på nätet men inte hittat det där skräddarsydda vi kvinnor behöver.

Hoppas verkligen att det din mamma inte kommer lida för mycket av det här men det låter ju ruggigt otäckt tycker jag.

Massa kramar/Sanna

http://www.sancha.bloggplatsen

zelvis

28 januari 2014 19:00

tack för din kommentar. Jag tycker verkligen att det har varit många incidenter och tillbud med Mamma det senaste halvåret men att bryta lårbenet 31 dagar efter det andra lårbensbrottet och båda gångerna på korttidsboendet,är nog precis vad Mamma kan klara nu. Tack och lov för hennes Alzheimers-diagnos som gör att hon inte kommer ihåg vad som har hänt och det gör att hon studsar upp fortare än vad vi som har minnet kvar gör. ;)
Det tråkigaste för henne är att på Ortopeden i Malmö så ligger många dementa äldre kvinnor som är mer "tomtiga" och skriker och har sig både natt och dag. Tyvärr väntar hon fortfarande efter 38 timmar på att bli opererad.


Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av zelvis - 20 februari 2018 11:55

Vi har sorg i vår familj, Elvis fick somna in på Evidencia på Jägersro i söndags. Saknaden och sorgen är enorm! Tänk att ett sådant litet liv kan lämna så många minnen, mest trevliga! Han kom till oss som en omplacering när han var 3,5 år och s...

Av zelvis - 13 september 2017 14:15

Igår var det dags för styrelsemöte i vårt Byalag och det var hemma hos TG(sekreterare). TG´s Partner in Crime, IB (kassör) satt bredvid TG och mot slutet av mötet så sade både TH och IF att de inte ville vara med i styrelsen längre och ingen blev gla...

Av zelvis - 10 augusti 2017 15:01

Jag är inne på sista semesterveckan av 3 och jag har tagit det väldigt lugn utan en massa "måsten". Äldste sonen och jag har ett litet projekt i trädgården som snart är klart nämligen en liten Berså. Vi tog bort gräs i en cirkel med 240 cm i diamet...

Av zelvis - 11 juni 2017 18:05

Idag var det dags för Gylle-Fjärdingslövs Byalags Byaloppis och det kom en hel del som var sugna på att göra fynd! I år valde vi att ha loppisen på Gröningen mittemot kyrkan. Jag köpte inget utan jag var den som fixade kaffet och A bakade goda kako...

Av zelvis - 3 maj 2017 20:01

Jag hade lite odling i pallkragar i min trädgård men nu är pallkragarna bort och ett litet växthus ska sättas upp där i stället. Det är en del förarbete innan själva växthuset kan sättas på plats och under tiden planerar jag för vad jag ska odla i vä...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards