Direktlänk till inlägg 21 juni 2014

Snart blir det Invigning

Av zelvis - 21 juni 2014 12:59

Midsommarafton har kommit och gått och här blev det ett stilla firande med grillat med sonen.

Fläderblomsaften är gjord och utan att skryta så blev den jättegod! Både kanel och vaniljstång som smaksättning kommer jag att använda fler gånger. Nu är den utdelad till grannar och vänner (jag har sparat till dig, Carina) och naturligtvis har jag sparat lite till mig själv. En kall höst/vinterdag är det jättegott att värma saften som glögg med eller utan alkohol.  


Trädäcket är FÄRDIGT! Så fint och så stort! Hantverkaren gjorde ett bra jobb, tack för det   

Nya stapelbara utemöbler är inköpta, och nu ska seglet (5x5x5m) förankras. Nya växter är inköpta som Bambu och Elefantgräs som ska planteras runt om och så ska jag skaffa ny trädgårdsbelysning. Jag har idag solcellsbelysning men tänker fylla på med elbelysning för den mörka årstiden. 

Nästa styrelsemöte kommer att vara hemma hos mig och då kommer även trädäcket att invigas med lite bubbel och tilltugg   Hoppas bara att det inte regnar men då finns ju seglet som vi kan stå under!


Det var Öppen trädgård häromkring i söndags 15/6 och jag besökte grannbyn V.Virestad Totalt var jag inne i 8 trädgårdar och det var helt olika trädgårdar. Att det var ägare med stort trädgårdsintresse märktes! Det fanns de som hade många rosor, de som hade lummiga trädgårdar och det fanns stora öppna trädgårdar,  små trädgårdar, nya och gamla trädgårdar. Det alla hade gemensamt var deras kunniga, entusiastiska och trädgårdintresserade ägare som mer än gärna delade med sig av deras kunnande.

En trädgård som blev min favorit var bara 4 år och den hade tidigare varit åker. Ägarna byggde först ett nytt hus och sedan tog de sig an trädgården. Den hade både sol och skugga och stora träd som var gränsen till grannen plus en liten grind in till grannarna, ett litet hönshus i ena hörnan och många olika rabatter i olika höjder och  flera platser att sitta på.

En annan favorit, en lummig trädgård, var hos Annika Wall Nyqvist där jag stannade kvar en lång stund. När man stannade upp och tittade så upptäckte man fler och fler växter. De hade även försäljning av lite växter men jag köpte inget, däremot hittade jag en gammal bekant längst ner i trädgård, Claes Lindahl, en gammal Trädgårdsmästare och Silversmed och det som Claes inte kan om växter är inte värt att veta. Claes är även Ordförande i Bösarps Bygdeförening http://www.bosarpsbygden.se/  och har fungerat lite om en mentor för mig, jag tror att jag stannade där i drygt 1 timme och pratade med både Claes och hans syster Lisbeth.

Flera andra bekanta träffade jag och det var många föräldrar till mina barns skolkamrater och eftersom jag satt med i föräldrarådet under många år så kan man väl säga att jag är lite känd. Roligt att träffa dem och prata lite för våra"barn" är ju nu vuxna människor och de flesta har flyttat hemifrån


Min arbetsgivare och hennes dotter (min arbetskamrat) ja hela deras familj har gått i väntans tider lääänge och nu äntligen hände det. En långbent nykomling föddes 14 Juni och ska heta Flying Adaze som betyder Flygande Kungens dotter!

En pigg sprallig krabat, mörk med vit halvmåne i pannan, med en Väldigt duktig Mamma som är väldigt rädd om sin dotter. Vem hade inte varit det?

T.o.m jag som inte är hästintresserad ( jag har en enorm respekt för dessa djur!) blev helt bedårad av den lilla skönheten    



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av zelvis - 20 februari 2018 11:55

Vi har sorg i vår familj, Elvis fick somna in på Evidencia på Jägersro i söndags. Saknaden och sorgen är enorm! Tänk att ett sådant litet liv kan lämna så många minnen, mest trevliga! Han kom till oss som en omplacering när han var 3,5 år och s...

Av zelvis - 13 september 2017 14:15

Igår var det dags för styrelsemöte i vårt Byalag och det var hemma hos TG(sekreterare). TG´s Partner in Crime, IB (kassör) satt bredvid TG och mot slutet av mötet så sade både TH och IF att de inte ville vara med i styrelsen längre och ingen blev gla...

Av zelvis - 10 augusti 2017 15:01

Jag är inne på sista semesterveckan av 3 och jag har tagit det väldigt lugn utan en massa "måsten". Äldste sonen och jag har ett litet projekt i trädgården som snart är klart nämligen en liten Berså. Vi tog bort gräs i en cirkel med 240 cm i diamet...

Av zelvis - 11 juni 2017 18:05

Idag var det dags för Gylle-Fjärdingslövs Byalags Byaloppis och det kom en hel del som var sugna på att göra fynd! I år valde vi att ha loppisen på Gröningen mittemot kyrkan. Jag köpte inget utan jag var den som fixade kaffet och A bakade goda kako...

Av zelvis - 3 maj 2017 20:01

Jag hade lite odling i pallkragar i min trädgård men nu är pallkragarna bort och ett litet växthus ska sättas upp där i stället. Det är en del förarbete innan själva växthuset kan sättas på plats och under tiden planerar jag för vad jag ska odla i vä...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Ovido - Quiz & Flashcards