Alla inlägg den 7 oktober 2014

Av zelvis - 7 oktober 2014 19:06

Nu är det verkligen höst! Det regnar och blåser så gräsmattan blir full av både löv och päron. Är päronen riktigt kanststötta så lägger jag dem i komposten men de som ser ok ut samlar jag ihop och gör marmelad eller kokar in med saffran. 4 stora glasburkar med inkokta päron står på avsvalning i uterummet nu och jag känner mig rik! När päronen kokade i saffran så luktade det jul! 

Jag bakade en sockerkaka i braspannan och i kakan lade jag i päronklyftor och kryddade med kardemumma, så gott!

Tomatplantan fortsätter att producera tomater och flera tomater är på gång. Jag får plocka in dem i uterummet så att de kan mogna där. På Physallisplantan finns det många "lyktor" och även där skördar jag dagligen dessa goda bär som kryllar av c-vitaminer.

När jag ändå hade ugnen varm till kakan så blev det hembakad pizza till middag med egenodlade tomater och oregano.


Dottern och hennes pojkvän börjar räkna ner nu till den 18 oktober då de påbörjar den långa resan till Australien! De ska åka till Sydney först och vara där ett par dagar. De ska sedan vidare till Cairns som ligger i norra delen av Australien. Därifrån ska de till Stora Barriärrevet  är det tänk, det tar drygt 1 timme med båt från Cairns. De kommer säkert ha en massa att berätta om när de kommer hem igen. Det är ju inte det mest vanliga semesterresmålet, det tar lite mer än ett dygn att åka dit med alla byten. 


Äldste sonen ska bo och passa deras lägenhet under tiden så det blir lite semester för oss också, i allafall från varandra.   


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Ovido - Quiz & Flashcards