Direktlänk till inlägg 23 oktober 2014

Upp och ner

Av zelvis - 23 oktober 2014 19:29

Ja då är de iväg, dottern och "svärsonen". Det tog nästan 2 dygn innan de var framme i Sydney. Resan gick tll Kastrup, därifrån till Finland med flyg för att ta nästa flyg till HongKong för att sedan byta flyg till Sidney med många timmars väntetid emellan flygen. Vi håller kontakten via Messenger men de ligger 8 timmar före oss så det blir inte så mycket "prat" för när jag har tid så börjar de göra sig iordning för natten o liknande. En sak är i allafall säker, de kommer att ha mycket att visa och berätta om när de kommer hem!


Vi har ju fått mycket regn häromkring och här kommer en liten film från ovan som Mickael Wall har gjort. Precis där filmen startar är början på byn Fjärdingslöv nordost om Trelleborg, jag bor ca 400 m österut.

http://www.youtube.com/watch?v=a-zwkd6ccTI&sns=fb.


Tyvärr så fick jag ett tråkigt samtal från föreståndaren på Tappershus förra vecka. Hon har gjort en Lex Sarah-anmälan över en händelse där min Mamma blev kränkt av en i personalen. Mamma har ju Alzheimer sjukdom och kan ju bli lite orolig och vill då hem. Hon förstår inte varför hon är på Tappershus, hon har ju en lägenhet som hon bor i, tror hon. Personalen brukar klara av att avleda henne men ibland fungerar inte det och då ringer de till mig och jag brukar få henne att förstå att det stämmer som personalen säger. Denna gången så var Mamma orolig och ville hem och personalen försökte att avleda henne och lugna henne men det fungerade inte.


http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article2270767/Kvinna-krankt-pa-demensboende.html

Nu vill föreståndare gå vidare med det för hon tar allvarligt på detta. De som jobbar där har fått utbildnig i hur de ska ta hand om och svara oroliga boende och i detta fallet så blev Mamma ännu mer orolig av vad personalen svarade henne. Jag får inte reda på vem det är och jag vill inte heller veta vem det är, det gör ju inte det sagda osagt.


Jag har varit och hälsat på Mamma på boendet idag. Tur att hon inte kommer ihåg vad som hänt, iallafall för hennes skull. Jag bytte gardiner till henne och hade en stereo med  och en massa cdskivor och cdböcker + en flaska rosevin och lite päron. Hon tog ett päron direkt och efter ett par tuggor sa hon att de var jättegoda, men jag tror att hon var lite hungrig ;) . Skivorna var samlingsskivor med en massa gamla godingar från 50 och 60-talet och när jag satte igång en skiva så lyste Mamma upp och började sjunga med! Hon försökte sig till och med på att ta ett par danssteg ! Det var så härligt att både se och höra henne!

Medan hon åt lunch i matsalen så strök jag och hängde upp gardinerna så det var klart när hon kom in på rummet igen. Jag hade även tagit med 3 cd-böcker med berättelse av Doris Lessing,( Meg Westergren läser upp) som handlar om katter. Mamma lyssnade färdigt på en bok medan jag namnade sjalarna jag hade med mig. Hon småskrattade gott flera gånger. När jag var färdig så gick vi en runda men sedan ville Mamma vila så jag körde hem med en glad känsla i magen ;)

 
 
Sanna

Sanna

25 oktober 2014 10:22

Åh vad jag känner igen det där med glada magkänslan. Den har jag också fått känna av i två dagar nu. Mamma la huvudet intill mig och bara ville vara nära. Det är magiskt!

...men så de uppför sig. Hoppas det blir omplacering och inte till något som har med människor att göra. Detta upprör även mig.

Vad du är snäll mot din mamma och vad du styr. Heder till dig vännen!

Massor med lördagskramar också! /Sanna

http://sancha.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av zelvis - 20 februari 2018 11:55

Vi har sorg i vår familj, Elvis fick somna in på Evidencia på Jägersro i söndags. Saknaden och sorgen är enorm! Tänk att ett sådant litet liv kan lämna så många minnen, mest trevliga! Han kom till oss som en omplacering när han var 3,5 år och s...

Av zelvis - 13 september 2017 14:15

Igår var det dags för styrelsemöte i vårt Byalag och det var hemma hos TG(sekreterare). TG´s Partner in Crime, IB (kassör) satt bredvid TG och mot slutet av mötet så sade både TH och IF att de inte ville vara med i styrelsen längre och ingen blev gla...

Av zelvis - 10 augusti 2017 15:01

Jag är inne på sista semesterveckan av 3 och jag har tagit det väldigt lugn utan en massa "måsten". Äldste sonen och jag har ett litet projekt i trädgården som snart är klart nämligen en liten Berså. Vi tog bort gräs i en cirkel med 240 cm i diamet...

Av zelvis - 11 juni 2017 18:05

Idag var det dags för Gylle-Fjärdingslövs Byalags Byaloppis och det kom en hel del som var sugna på att göra fynd! I år valde vi att ha loppisen på Gröningen mittemot kyrkan. Jag köpte inget utan jag var den som fixade kaffet och A bakade goda kako...

Av zelvis - 3 maj 2017 20:01

Jag hade lite odling i pallkragar i min trädgård men nu är pallkragarna bort och ett litet växthus ska sättas upp där i stället. Det är en del förarbete innan själva växthuset kan sättas på plats och under tiden planerar jag för vad jag ska odla i vä...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards