Alla inlägg under april 2016

Av zelvis - 21 april 2016 16:50

Idag har jag varit i Beddinge tillsammans med de andra styrelsemedlemmarna i Trelleborgs Byaråd och anledningen var att vi skulle titta på ansökningarna till Landsbygdsmiljonen (750 000kr). Vi satt så vi hade havsutsikt och solen sken så det var riktigt varmt och skönt. Vi bjöds på kaffe/the och frallor innan själva arbetet med att välja ut vilka ansökningar som vi ansåg skulle få ta del av landsbygdsmiljonen.  

Kommunen har avsatt pengar för att utveckla landsbygden och det var många ansökningar som skulle gås igenom idag.

Bidrag kan sökas våren 2016 av föreningar och byalag som jobbar aktivt för en levande landsbygd, alltså inga företag.  

Det var många ansökningar som vi fick gå igenom och en hel del kom från föreningar som sysslar med idrott men landsbygdsmiljonen ska inte användas till det så de ansökningarna ratades direkt.

Till slut enades vi om vem som skulle få bidrag men det tog drygt 4 timmar allt som allt och nu hoppas vi att kommunen tycker likadant som vi.  

Efteråt var jag såå trött i hjärnan och fick vila lite.


Av zelvis - 14 april 2016 12:02

Mammas födelsedag blev en riktigt trevlig festdag. 2 av Mammas systrar, min bror, hans sambo, jag och alla de andra boende och personalen gjorde att det blev en trevlig Födelsedagsfikastund.

Många blommor fick hon och det blev Tårtkalas på Drottningstårta, passande för Mamma var ju dagens Drottning! Det blev även Baylies till kaffet och det gillades av alla. Mamma var på glatt humör öch det var även gästerna så det blev en hel del skratt. Roligt att se henne skratta och fnittra så tårarna rann på henne!


Jag har satt frö till bl.a ricin, dill, gurka, pumpa, tomat (bl.a svart) och en del blommor så bordet i uterummet är fullt med krukor. Nu väntar vi bara på värmen!

Sonen och jag körde till Dollarstore och köpte en paviljong till trädäcket


Vi i vårt byalag hade städplockar dag förra söndagen och vi var ett tappert gäng på 10 personer som fick ihop en hel del!  Tråkigt att det ska behövas men samtidigt så träffas vi och efteråt blev det korvgrillning. 2 nya bybor kom och hjälpte till och städade, roligt att träffa de nyinflyttade! 

Vi lottade ut ett presentkort på Idala gård, www.idalagard.se bland de som hjälpte till och den lyckliga vinnaren blev en styrelsemedlem, Bojan, som blev jätteglad!I


Igår var det dags för fest igen, nu var det Vårfest i Bösarp med Janssons frestelse och kaffe med kaka. Mitt bidrag blev sallad och bordsdekorationer så jag plundrade trädgården på murgröna och minipåskliljor och sedan köpte jag en bukett rosa nejlikor och av det blev det 8 vaser. Salladen var isbergssallad, gräslök, tomater, gurka, majs och vattenmelon och så rostade jag solroskärnor och pumpafrön.

Vi var ett helt gäng som hjälpte till så det blev lite trångt i köket emellanåt men det gick bra.

Ordförande Claes Lindahl fotograferade under kvällen och lade upp bilderna på Bösarps Bygdeförenings facebooksida så är ni nyfikna så kika in där!





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards