Alla inlägg under april 2014

Av zelvis - 24 april 2014 12:12

Idag är en "ta igen sig dag" efter gårdagens arbetsdag. Jag och praktikanten Emil möblerade om på kontoret, något jag har velat göra länge och nu blev det gjort. Samtidigt blev det rensat och städat så kontorsdammet är borta nu, det blir det nog lättare för städerskan att komma åt att städa bättre nu. Undrar vad min kontorskollega kommer att säga när han kommer tillbaka efter semestern?!

Jag blev nöjd med resultatet och det blev även mina arbetskamrater, en tyckte t.om att det såg mer proffessionellt ut på kontoret numera!   Det tog sin lilla tid och jag drog över i arbetstid men Chefen sa att jag kunde ta ledigt imorgon (fredag) istället så det blir långledigt igen   .


Det är grått och blåsigt här idag så det inbjuder inte till något trädgårdsarbete idag precis, utan jag håller mig inne istället. Men hundarna vill gärna härja lite i trädgården oavsett väder. 

Zelda är i sluttampen på löpet och även om Elvis är kastrerad så är han intresserad. Zelda springer snabbt ifrån honom och han jagar. Jag målade staketet tidigare i veckan och då lyckade Elvis komma för nära så på hans vänstra bröstsida syns det tydliga spår av röd lasyr!

En vit, svart och RÖD Foxterrier!

Lasyren är vattenbaserad så Elvis ska få sig ett duschbad idag och sedan blir det Zeldas tur. Jag brukar slänga in handdukarna i torktumlaren och när duschen är klar lindas hundarna in i varma handdukar och får sig en massage. De myser, knorrar av välmående och när den värsta vätan är borttorkad så börjar racet här hemma! De springer och springer, gnider sig på mattorna och möblerna och springer igen. Man kan inte låta bli att skratta åt deras tokigheter och det eggar dem till mer! Sedan åker borsten fram och pälsen får sig en riktig genomgång. Efter det brukar de vara rejält trötta och somnar gott gärna bredvid varandra. Då får jag ta fram dammsugaren fram för att ta bort alla hundhår.

igår när jag kom hem så låg det ett paket till mig i brevlådan från : Scandinavian Health & Beauty AB i Malmö. Blev lite fundersam då jag inte beställt något från dem. I paketet låg en förpackning med Eyelash serum och då kom jag ihåg att jag hade deltagit i en tävling hos Magdalena Graaf http://magdalenagraaf.se/ och vunnit en förpackning serum! Jag brukar inte ha tur men det var väl min tur nu! Det testade jag redan igår kväll men för att kunna få se några resultat så måste man hålla på i minst 30 dagar. Sedan kommer jag att ha långa, täta ögonfransar som jag kan förföra med! ;)  Skämt åsido jag ska ge det en chans, kanske kan den här "tanten"  lyckas förföra någon lämplig karl vem vet, alltså inte för att jag letar   barasåattnivet.


Av zelvis - 22 april 2014 18:28

Min värk kan visa sig på de mest konstiga ställen på kroppen och just nu så är det mest ömt på fotsulorna. Det känns som om de är minst 1 dm tjocka(platåsula) och såå ömma! Det är så mycket som jag vill göra i trädgården så vad gör man då med ömma fotsulor? Jo man lägger sig knä på en kudde och rensar. Följden blir ännu mer ont i nacken, axlar och armar men jag tar det, jag har ju trots allt tillfredställelse av att se hur fint min rensade rabatt blev! Jag har ju dessutom långledigt så jag kan vila emellan.


Långfredagen var jag uppe hos mina grannar på Asklunda Gård .  http://www.asklunda.se/butik.html

De hade lagt jättefina inbjudningar i våra brevlådor så det fick jag inte missa. Jag hade en liten blomma med som en liten "Lycka Till"-gåva.

Många fina saker att titta på och många grannar som också besökte gården så vi var ett litet gäng på innergården som stannade kvar och pratade med varandra och ett ämne var Vindkraftverket!



Vädret denna Påsk har ju varit jättefint och man kan nästan höra hur det växer. De flesta rapsfälten står i fullblom men jag har ännu inte känt doften, det är väl bara en tidsfråga. 

Jag gick in i vedboden ett ärende och skrämde Herr och Fru Koltrast som hade tänkt bygga bo där men de blev avhysta av mig. Elvis och Zelda har genom åren tyvärr lyckats att ta fågelungarna när de precis har börjat att flyga så därför är det viktigt att stänga dörren till vedboden ordentligt. Jag kan ju inte skälla på hundarna då det är jaktinstinkten som kommer fram. Då är det bättre att koltrastarna bygger sitt bo någon annanstans än hos oss.


Påsken har varit lugn och skön, mesta tiden har jag spenderat i trädgården i det fina vädret. Dottern och hennes pojkvän kom hit och åt middag på Påskdagen, annars har vi tagit det lugnt och det har varit jätteskönt!

Av zelvis - 14 april 2014 15:40

Jag tvekade flera gånger om jag skulle skriva detta eller ej men eftersom jag inte namnger någon (även om jag vet vem det är!) så valde jag att skriva detta.  

Att man får räkna med att bloggen blir läst även utav någon VÄLDIGT NYFIKEN (förveden på skånska) bybo/granne är något man får räkna med. Det har jag inget emot, tvärtom det bjuder jag på!

Tydligen är den här personen inte nöjd med att styrelsen består av bara kvinnor.

Eller hur  _ _ _ ?Förtydligande: 3 streck = 3 bokstäver = Dina initialer.

Eller är det för att jag är Ordförande?

Vad är det för fel med att styrelsen består av kvinnor och inga män?


Samtalsklimatet är mycket bättre nu jämfört med när Du var med. När du ogillade något eller någon sa emot dig så höjde Du rösten många Decibel för att få din sak godkänd! Man kan inte skrika och skrämma folk för att få sin rätt. Det är inte Demokrati det är Tyranni! Eller så är man väldigt ouppfostrad!


Jag tycker att Du ska vänta med att klaga och låta oss få en chans att visa vad vi kan först. Och är Du sen inte nöjd med vårt arbete så har Du möjligheten att påverka styrelsens sammansättning vid nästa årsmöte som ska ske innan mars månads utgång 2015.

Då kan Du ge namnförslag till Valberedningen, men låt oss i styrelsen få en möjlighet att visa vad vi kan göra och erbjuda innan du trackar ner på oss.


Jag måste ju säga att jag är smickrad över att Du verkar gilla min blogg eftersom jag ser att Du läser den. Tydligen skriver jag något bra eftersom Du inte kan hålla dig ifrån den.   


Väninnans dotter tog SM-silver Boxning i 51 kg klassen i helgen! Grattis Tanya eller rättare sagt Pitbullen!! Jag är säker på att hela familjen är stolt över dig. Hoppas att Du blev firad ordentligt för det är Du verkligen värd!


Av zelvis - 10 april 2014 13:06

i går hade jag den nya styrelsen hemma hos mig för vårt första "officiella" möte. Först ett konstituerande möte och direkt efter det det första styrelsemötet för denna styrelsen. Vi var 6 tjejer som samlades hemma hos mig och diskuterade i nästan 3 timmar! 

Elvis och Zelda gillar verkligen när det kommer gäster! De spelade upp hela registert med bus och kel. Sedan att flera av tjejerna också har hundar och därför luktade gott gjorde ju inte saken sämre  .

 Den röda mattan var "pudrad" med vita hundhår efter att Elvis hade blivit kelad av "Bojan" .   

Där fick jag konkurrens om hans gunst men ordningen är återställd igen    och mattan dammsugad.


Många olika ideér och förslag framfördes och de ska vi arbeta vidare på är bla. ett projekt om att plantera träd vid vägen mellan vår by och V.Virestad Där fanns tidigare en Alm-allé men nu finns det pga. almsjukan bara ett träd kvar. Jag ska undersöka om man kan ansöka om stöd för ett Leaderprojekt på Jordbruksverket och även kontakta V.Virestads byalag och höra om de vill vara med i projektet. En styrelsemedlem ska kontakta markägarna (tror det är kyrkan) och höra sig för med dem om vad de tycker om detta innan vi går vidare.

Jag har själv ett minne från min konfirmation (10 juli 1976) när vi körde till Bösarps kyrka genom denna Alm-allé, det var som att åka i en lång  grön tunnel där solen strilade in mellan löven, det känndes som om den aldrig tog slut.


Det närmaste nu som ska genomföras är Valborgsmässobålet på Asklunda Gård med tal och sång och korvgrillning, där förhoppningsvis många vill komma. Elisabeth och Pierre med familj bjöd in till Valborgsmässobål. De har samlat en massa ris och trädgårdsavfall och det blir ett stort bål. Jättetrevligt att kunna få möjligheten till att kunna samlas och fira Valborg tillsammans utan att behöva åka iväg till det av kommunen anordnade Valborgsmässobål på Trelleborgen.

Efter det så har vi ett par andra projekt som ska gå av stapeln under året, som  Växtloppis, kanske Byavandring (ej klart ännu) och Julgranständning. Sedan ska några av oss vara med i Öppna trädgårdar men det är inte i Byalagets regi utan privata initiativ.

När mötet avslutades så kändes det som om vi kom fram till många bra aktiviteter som är genomförbara och en försiktig tillförlit till att det vi har planerat kommer att bli något bra för alla våra medlemmar.


Veckan innan mötet röjde och städade jag i uterum och inne i huset. En riktig Vårstädning! Efteråt så åkte Påskpyntet fram. Jag brukar ta fram det på måndagen i Påsk-veckan men nu åkte det fram lite tidigare så vi kan njuta av det lite längre.

Nu när det är lite ljusare ute så piggnar jag till och det gäller att passa på att göra en del i trädgården medan lusten och orken är där. Hoppas det håller i sig ett tag nu.


Av zelvis - 4 april 2014 20:06

De senaste veckorna har vi märkt att Zelda har förändrats. Det är i och för sig inget allvarligt men både sonen och jag märker tydligt när Zelda närmar sig till att löpa. Hon blir lite förändrad i sitt sätt, skäller mer på Elvis och blir väldigt mycket mer kelig med oss och mycket riktigt, i går kom dropparna. Nu har vi några veckor framför oss med att sätta på henne den söta byxan som dottern köpte till henne. Den är i vinröd sammet med rosa spetsar och vi berömmer henne ofta för att hon inte ska gå undan och gömma sig. Hon blir lite låg under löpet så det gällar för oss att få henne att få henne på bättre humör.

Men vi får inte glömma bort Elvis, den stackaren har fått stå ut med en del från Zelda under årens lopp. Ettrig som en terrier stämmer allt för väl in på Zelda!

Det är inte klokt vad tiden rinner iväg, Elvis eller Mixed Devil som han egentligen heter på stamtavlan, han blir 12 år till sommaren och Zelda blir 10 år i december!

Var har alla dessa år tagit vägen ?! Det känns som om det var igår när jag hämtade hem Zelda, den lilla, lilla valpen  som misstogs för att vara en batteridriven leksak  när hon var med mig på jobbet   ,för att inte tala om när Elvis kom hit.

Han var sååå mager, smutsig och ovårdad när han kom hit men efter en rejäl dusch och för att sedan bli inlindad i en varm handduk direkt från torktumlaren och få lite massage så blev han lugnad. Sedan den dagen är han " min  Påg" och jag är hans "Mamma"


Pratade med dottern på FB i början på veckan och plötsligt skrev hon: Förresten, Vi ska åka till Australien!  VA!!   svarade jag.  I Oktober svarade dottern.

Jo, hon och sambon, sambons Mamma(dotterns Svärmor) och hennes väninna. De ska åka den 18/10 -2014 och stanna i 3 veckor. Svärmoderns väninnas dotter bor i eget hus i Sydney med sin familj och de ska alla bo hos henne. Hon ska ta sin Masters Examen i Sydney och bjöd då in till festligheterna. Vilket äventyr det kan bli för dem! Hoppas att de får en riktigt skön äventyrsresa, det lär bli ett minne för livet!

De ska ta flyg från Kastrup till Helsingfors, Helsingfors-HongKong-Sydney och det tar 30 timmar dit och 28 timmar tillbaka. Då gäller det att man har bra böcker med sig för annars verkar tiden väldigt lång.


När barnen var små så var min man inne på att vi skulle flytta till Australien och planerna var långt gångna men det blev inte så av olika anledningar.

Undrar hur livet hade varit nu om vi hade flyttat dit   Ja det är väl egentligen inget att spekulera över, livet är ju här och nu! Visst kan man ångra saker som skett men man måste gå vidare i livet.


Vindkraftseländet fortsätter och det senaste stod att läsa i Trelleborgs Allehanda i veckan : http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article2127572/Nya-turer-om-vindkraftverk.html

Det enda vi kan göra är att vänta nu men det är inte min starkaste sida.


Denna helgen ska jag röja på ovanvåningen, allt som vi inte kunde bestämma vad vi skulle göra med från Mammas lägenhet hamnade på ovanvåningen och inte speciellt prydligt placerat heller! Förvisso i kartonger men ändå rörigt.

Förutom det så ska deklarationerna göras och "vedboden" städas så sysselsättning saknas inte!






Av zelvis - 1 april 2014 11:31

http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article2125923/Kundtjansten-andrar-rutiner-efter-anmalan.html


Äntligen!

Att det ska behövas att Inspektionen för vård och omsorg att göra ett oanmält besök och sedan ett anmält besök för att detta skulle rättas till. Hur tänkte beslutsfattarna egentligen?


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards