Alla inlägg under augusti 2017

Av zelvis - 10 augusti 2017 15:01

Jag är inne på sista semesterveckan av 3 och jag har tagit det väldigt lugn utan en massa "måsten". Äldste sonen

och jag har ett litet projekt i trädgården som snart är klart nämligen en liten Berså. Vi tog bort gräs i en cirkel med 240 cm i diameter, lade en markduk på och vita småstenar i cirkeln. 


Jag placerade ut ett litet caféset i bersån och ska iväg till JemoFix för att inhandla 4 st 2m höga stolpar och 4 plintar. Stolparrna ska placeras ca 2/3 runt cirkeln och klätterväxter ska planteras som ska kunna klättra/växa upp så vi får lite insynsskydd när vi fikar i Bersån.


I mitt lilla växthus växer det så det knakar, jag hinner inte med att ta till vara på allt så jag delar med mig till mina grannar och vänner och än så länge har ingen klagat. 


I förrgår hände något hemskt i vår lilla by Fjärdingslöv, Asklunda en fyrlängad gård, ett par hundra meter söder om mitt lilla hus fattade eld och brann ner till grunden. Det var 3 längor som brann ner men tack och lov så klarade boningshuset sig oskadd. 

Det gick så snabbt och vilket ljud!  Vilken chock! Det tar nog tid innan vi alla hämtar oss.


En rådig ung man körde upp till ladan med en stor maskin med skopa och raserade ladan med den och grävde ett "dike" av åkern närmast ladan för att elden inte skulle ta hela åkern med torr skördningsklar säd. Mannens ingripande gjorde säkert att åkern och säden klarade sig.


Grannar och andra hjäptes åt till att flytta hästarna i hagarna som var uppskrämda av elden och lukten. Jag stannade och passade grannarnas 2 små barn i deras uterum medan deras föräldrar hjälptes åt med hästarna för jag har en enorm respekt för dessa ståtliga djur men vågar inte vara nära dem och speciellt inte i denna situationen!


Barnen var ju naturligtvis oroliga och för att få dem att tänka på något annat så hämtade jag 2 Piggelin (saftis) till dem. Den lille killen satt i mitt knä och hans syster satt bredvid mig och vi pratade lite om vad som hände och jag lugnade dem lite.


Nu är det bara boningshuset som står kvar. De tror att branden började i ett av uthusen där de som hyr gården hade uppfödning av små apor, papegojor och andra exotiska djur.

De djuren behöver ju mycket värme så det kanske var något elektriskt fel.  

Polisen ska göra en ordentlig undersökning när det har svalnat.

Tack och lov så klarade alla boende sig och ingen skadades!


Dagen efter så började det att ryka från ruinerna igen så brandkåren fick komma tillbaka och spruta vatten och de kom ganska snabbt! 
Ägarna till gården bor just nu pga.arbete utomlands men hade redan bestämt att de skulle komma hem till Sverige igen på besök , det var bestämt redan tidigare och de kom precis när det brann!  Stackars E och P, att komma hem till detta. E´s mor bor i Fru Alstad och där ska E och P bo under tiden de är Sverige.


Jag var på styrelsemöte i går kväll hos min arbetsgivare och vi planerade inför Familjedagen på Gylle skolas gräsmatta, en dag med lekar och Tipsrunda.

Jag känner fortfarande av T´s och B`s otrevliga pikar och obefogade tillrättavisande mot mig och min aptit finns inte längre pga. dem. Tur att jag har lite "förråd" att ta av! Kläderna börjar hänga löst lite här och där.








Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards