Alla inlägg under februari 2011

Av zelvis - 27 februari 2011 11:19

Karlssons Loppis drar en väldig massa folk och medan svägerskan och jag stod och väntade vid grinden så  fylldes det hela tiden på med fyndsugna människor i alla åldrar. Vi kom dit 9.30 och då stod redan en tapper skara och väntade och frös. Jag letade efter Freddel men det är svårt att leta efter någon som man bara har sett på ett foto på hans blogg och där man inte ser hela ansiktet så jag gav upp till slut.

När grindarna öppnades så rusade alla in och en dam snubblade till framför oss och råkade slå till en man som genast smällde tillbaka hårt på hennes högra överarm samtidigt som han sa något väldigt otrevligt. Hon bad honom om ursäkt och sade att hon snubblade men han svarade något ännu mer otrevligt och svägerskan och jag hade god lust att vräka av oss något mot honom men vi avstod.

När vi väl kom in så var det TRÅNGT! Man kunde knappt andas och att försöka leta efter något på egen hand och avvika från huvudleden var OMÖJLIGT! Jag tittade lite och sedan gick jag ut, för det var nästan så jag fick ångest där inne, efter ca 20 min gick jag in igen och nu var det lite luftigare. Mina fynd idag blev: en brödkavel. en avlång sockerkaksform, en sockerskål, ett stort rektangulärt, djupt rostfritt  restaurangbleck (44x25x15 cm)en brödkorg, en herrbetjänt och allt för 50 kr.

Efter loppisen körde vi till Pingstkyrkans Second handbutik där jag köpte en gammal lampa för 250 kr.

  

Zelda är så nyfiken på vad jag gör och titttar fram nere vid dörren!

Jag ska putsa upp den, sätta nytt tyg i skärmen och sonen ska byta sladdar och kontakt på den för det var en ojordad kontakt på den. Den kommer att bli jättefin i tv-rummet tror jag!

Svägerskan fyndade också en hel del och vi båda var jättenöjda med dagen och kommer att gå på nästa loppis också men då kommer vi inte att vara så tidig som igår så vi slipper den värsta trängseln.

Jag är ganska mör idag men tack och lov ska jag till väninnan i morgon och få massage och som jag längtar. Om jag orkar så åker jag till Svedala efteråt för att besöka Moltex och deras utförsäljning bl.a för att leta tyg till lampskärmen.

Nu ska äldsta sonen och jag packa bilen med skräp för att besöka tippen, apoteket ska också få ett besök av oss idag. Även ett besök hos mamma är inplanerat för att fästa några taklister som ramlat ner i hennes badrum.

Hoppas att ni har haft en trevlig helg!

Av zelvis - 26 februari 2011 08:51

Jag sitter och väntar på Svägerskan (som kör från Stockamöllan) för vi ska gå på loppis tillsammans idag. Karlssons Loppis öppnar kl. 10.00 och det gäller att vara ute i god tid och köa om man ska någon chans till att fynda. Jag ska leta efter någon karmstol och kanske någon form av hylla till cdförvaring till tv-rummet. Kanske titta efter tyg till vetevärmare, ja jag får se vad det blir idag men i vilket fall som helst så gäller det att vara beredd på att bli knuffad av andra fyndtörstiga loppisbesökare. Jag vet en som ska dit och det är www.freddel.blogg.se

och han har redan varnat för att det kan bli tufft idag   .  Skriver senare och berättar hur det gick.

Av zelvis - 22 februari 2011 14:43

I dag har jag fridag och tar det bara lugnt, skönt. Nytt hembakt ciabattabröd och linssoppa är färdigt till kvällens middag, bara att värma på soppan.

Sotaren kunde inte godkänna skorstenen i fredags så jag har beställt kaminen Småland  +  golvskydd i plåt från Byggbutiken i Svedala som i sin tur beställer från www.kaminexperten.se. Jag har även bokat med www.designspisar.se som hämtar kaminen (skönt då den väger 110 kg), lägger in en slang + isolering i skorstenen , kort sagt ordnar allt och är licensierade för det! Sotaren ska sedan godkänna detta innan den får tas i bruk men med riktiga fackmän som gör jobbet så tror jag inte att det ska vara några problem.

Helgen var väldigt lugn och jag fick besök av väninnan och hennes man på söndagen som kom med en liten bok och ett vaniljdoftande ljus, tack så mycket! Söndagen slutade med en god middag med fläskfilé fylld med färsk timjan och rosmarin, till detta potatisgratäng och pepparsås. Som dessert hade dottern gjort en Malvapudding och Amarulaglass. Sååå gooott och sååå mätta vi blev! Jag fick en stor bukett Tulpaner (jag fyllde år) men eftersom alla vaser är nerpackade så fick de stå i en stor ljuslykta i stället men det blev jättefint!

Hantverkaren har börjat att lägga ekparketten och som dottern sa: Nu börjar man kunna se att det ska bli ett rum!

En sak som jag inte har tänkt på tidigare är att dörren till äldste sonens rum i detta rummet är en furudörr och den måste jag nog måla vit för det passar inte med furu till ekparketten.

Måndagen innebar arbete, inköp av olika lister, lump-papp,sättlim+ metallreglar och kvällen avslutades med ett Byalagsmöte, puh.

Vi har bestämt datum för årsmötet och vad som händer där får vi se då.

Jag funderar på när jag ska ta ut min innestående ledighet, jag har 10 timmars arbetsförkortning och 5 dagars semester att ta ut(innan mars månads utgång) och det hade varit skönt att ta ut det när det är färdigrenoverat och allt ska städas och sättas på plats så jag kan göra det i lugn och ro. Jag får prata med chefen när det skulle passa, jag vet att hon ska på affärsresa snart och vi båda kan inte vara borta samtidigt men det brukar lösa sig ändå.

Av zelvis - 16 februari 2011 19:16

Jag har varit hos min väninna idag på hennes salong och blivit masserad. Det var ett tag sedan och det kändes både då och även nu i kväll. Väninnan tog i rejält kändes det som och även om det kan göra ont så är det ändå sååå skööönt. Väninnan har även skaffat sig en hemsida:  http://backahalsan.wordpress.com/

Tid är bokad till om 14 dagar, jag måste skärpa mig och ta bättre hand om mig och massage är en ren njutning!

Frissan fick ett besök av mig också idag och som vanligt är jag jättenöjd! Anna, min granne, har egen salong I Svedala och hon är verkligen duktig, hon vet precis hur jag vill ha det och kommer med förslag till ändringar emellanåt. Jag kör gärna en bit för att bli klippt bara jag blir nöjd, jag kan ju passa på att handla middagsmat när jag är i Svedala. Ibland har Moltex utförsäljning och de har mycket tyg, kuddar, handdukar, lakan och annat. Innan vi åkte till Österrike så fyndade jag ett tyg med vit botten och olikfärgade lodräta ränder i bl.a svart, beige, grått och guld som kommer att bli jättefina gardiner i tv-rummet. www.moltex.se har nästa utförsäljning 26/2-4/3 och gissa om jag ska dit?!

Jag har varit och tittat på lite olika kaminer idag men först måste skorstenen kontrolleras och det kommer Emma, Fejarmästare i kommunen att göra på fredag. Håller tummarna att den får godkänt för så kallt som det är nu så skulle en brasa inte vara helt fel att värma sig vid.

Morgondagen kommer jag att tillbringa med dottern och mamma, vi ska till Ikea och Stoff o Stil och jag vill in och titta lite på trappskydd på Bauhaus medan hantverkaren lägger in elslingorna i golvet och ska flytspackla här hemma, Lite jobbigt att vara hemma med hantverkare igång men fint kommer det att bli!

Av zelvis - 12 februari 2011 16:32

Ja nu har jag letat fram sladden till kameran så jag kan bjuda på lite bilder. Börjar med Mattias från Sofias Hjältar som jag och dottern träffade på Bauhaus tjejkväll:

     


Sedan några bilder från tv-rummet:

Före    Efter    Ska målas vitt

    Väggen som hade rasat bakom gipsskivan!  


I morgon ska den vita takpanelen på plats och när det är färdigt sätts spottarna upp. Jag har skrivit ett brev som ska läggas i taket till de framtida ägarna som en liten hälsning från oss.

Jag tror att jag kom fram till 6 olika tapeter på väggarna och i taket!

Den putsade väggen ska målas vit, väggen med dörren är gipsad och där ska tapeten jag köpte sättas upp och väggarna mot norr och söder ska målas vita. På golvet ska ekparkett läggas men innan dess så ska värmegolvet på plats.

Hittade en billig platt-tv och köpte en upphängningsanordning till den så hantverkaren får göra en förstärkning i väggen till den.

Jag ser redan framför mig hur det kommer att bli men vi är inte där än. Till glasdörrarna behövs det en balk i taket och det ska hantverkaren ha funderat på nu i helgen, hoppas att han har kommit på en bra lösning på det.

Annars har jag varit flitig idag och städat både kyl och frys, tvättat. dammsugit,gjort middag (slottstek),bakat solrosbullar och sytt ett överdrag till min köksmaskin. Undrar om det är tack vare att jag tar Chi san?

I kväll ska jag titta på Wallander men något thé kommer jag inte att dricka utan det blir nog lite varm choklad.

I morgon kväll är det personalmöte, på tisdag är det FRG-möte, (Frivilliga ResursGruppen) och mamma vill ha skjuts till Ikea för att köpa en lampa så sitta och lata mig kommer jag inte att göra!

Av zelvis - 10 februari 2011 18:50

I går var Elvis hos veterinären för att ta bort tandsten, klippa klorna och vaccineras.

Han fick en lugnande spruta och envis som han är så skulle han absolut INTE lägga sig ner. Jag satte mig på golvet och då gick han och ställde sig över mina ben och efter en liten stund så sjönk han ihop. Jag kliade och kelade med honom en stund och efter drygt 5 min så flyttade jag honom till en handduk på golvet så att han inte skulle frysa sedan fick jag gå och då var klockan ca 8.45 Klockan 10.05 ringde de att sa att han var färdig, vaken och inte ville vara kvar så då hämtade jag hem honom. Han var så ynklig, stackaren, men blev så glad när jag kom. Hemma fick han ligga i min säng under täcket i ett par timmar och han var lite gnällig under kvällen,  kunde inte riktigt komma till ro men idag är han den vanliga Elvis igen, skönt.

Han är jättefin i munnen nu, det är väldigt vitt och det blänker så fint och alla tänderna är kvar!

Svägerskan var här idag och fick hjälp med att dela och kantsy några gardinlängder som hon hade köpt. Riktigt fint och elegant tyg som passar bra på deras torp i Stockamöllan och hon var jättenöjd och skickade en bild på dem uppsatta i fönstert. Roligt att kunna hjälpa till och att hon blev nöjd. Hon fick även ett hembakt bröd och kärleksmums med sig hem så resten av familjen också fick lite godsaker.

Chi San köpte jag igår och har nu druckit det i 2 dagar( inte gott)   och märker ingen skillnad ännu, får väl ge det ett par dagar till.







Av zelvis - 8 februari 2011 19:03

I natt hade vi storm här och det ven hela natten och nästan hela dagen.

Jag körde äldste sonen till hans förman i morse och flera träd hade fallit längs med vägen och när jag körde hem igen ( ca 7 min senare) så hade en studsmatta landat i en häck. Den hade kunnat landa på min bil så jag hade nog tur som klarade mig.

Idag har jag drabbats av och är insvept av den stora tröttheten. Det har varit mycket nu i drygt 2 veckor (med renovering och stök) och jag har bara väntat på bakslaget och i dag kom det, inget roligt alls.  Det känns som om man går och går och inte kommer någonstans, det är jättejobbigt.

Allt man skulle vilja ta sig för, det får man skjuta på framtiden men jag tvingade mig själv och körde och köpte ny tv idag. Den var kraftigt nedsatt i pris och jag fick ha hjälp att både packa in den i bilen och ta ur den när jag kom hem sedan gick luften ur mig! Jag som har en hel del inplanerat i morgon som att lämna Elvis till veterinären för rensning av tänderna och jag ska hämta tapeten och jobba. Jag har det väldigt bra egentligen som planerar mitt arbete själv och kan gå lite tidigare om det behövs, timmarna kan jag ta igen en annan dag. Jag funderar på att köpa Chi San för att bli lite piggare men vet inte om det hjälper, kan vara värt att prova! En god natts sömn kanske gör lite gott också  

Av zelvis - 6 februari 2011 18:46

Vilken trevlig kväll vi hade i går kväll min chef, mina arbetskamrater och jag!

Vi startade från jobbet och körde till parkeringshuset Anna där vi parkerade firmabilarna. Bord var reserverat åt oss 9 pers på restaurang Le Concert mittemot Konserthuset. Dottern har varit där ett par gånger och kunde rekommendera den dessutom ligger den på lagom promenadavstånd till Nöjesteatern och det var nog det som avgjorde att Chefen bokade där.

Maten var vällagad och jättegod, både förrätterna och varmrätterna så förhoppningarna var nog lite höga när vi beställde in varmrätterna.

Tyvärr så föll det platt till marken då de inte hade det vi hade beställt ( chokladkaka och smördegsinbakade skogsbär) utan kom in med deras pannacotta som var husets special. Det var inte gott!!  Vi blev så besvikna allihopa! Konsistensen var som margarin och nästan rent smaklöst, det enda jag kunde äta var garnityret, vinbär och blåbär det andra bara växte i munnen. Tråkig avslutning men det gick ingen nöd på oss för det.


Kvällens höjdare var Spamalot!!  

Har ni inte sett den så måste ni bara göra det!

Jag har ömma skrattmuskler idag och jag gnäller inte för det, tvärtom. Vi skrattade så det stod härliga till och Johan Glans är otroligt bra i rollen som Sir Robin den modige. Han plutar med munnen och slänger med håret som en tonårstjej som tittar sig i spegeln och han lever sig verkligen in i rollen. Bara att han står stilla och tittar ut över publikhavet lockar fram många skratt och i slutet när alla skådespelarna ropas upp så fick han den högsta och längsta applåden.

Även Nina Söderquist vara jättebra med en väldigt bra röst och ett otroligt minspel, hon måste ha tränat mycket framför spegeln.  

Smolket i bägaren var paret som satt framför chefen, mig och praktikanten på jobbet. Kvinnan vände sig om och bad praktikanten att inte slå på hennes ryggstöd men killen hade inte rört den. Däremot så var det flera runt omkring oss som stampade i golvet när de skrattade och det kändes i ryggstöden.  Praktikanten bad damen om ursäkt men hon bara vände sig bort. Kvinnan såg ut som Snorkfröken när vi gick ut i pausen och hon beklagade sig högt för sitt manliga sällskap. Det kokade inombords på mig men jag bet ihop. När vi gick in igen efter pausen så bytte kvinnan och mannen (som var lång) plats och då blev jag glad för mannen skymde mycket av sikten för mig och nu kunde jag kunde se bättre. Kvinnan vände sig 2 gånger bakåt och stirrade surt när det var något roligt som vi skrattade åt, första gången på mig och andra gången på chefen. Vi hade roligt och både skrattade och applåderade men kvinnan gjorde inget alls bara satt med armarna i kors. Vad hade hon där att göra om hon bara skulle sitta och sura?   Hon kunde ha stannat hemma istället.

Vi hade  i alla fall väldigt roligt  och det är inte fel att skratta. Jag var hemma strax innan 23,00 så väldigt sent blev det inte. Äldste sonen och jag tittade på en film och efter en kopp varm choklad så var jag färdig för sängen.


Jag körde till stan idag för att titta på tapeter och lyckade hitta en som jag tror blir bra och jag ska hämta 4 rullar på onsdag. En tapet som är turkos i botten, lodräta silverränder längs med båda sidorna och ett trädmönster i silver. Jag ville ha en tapet med lodräta linjer för att rummet är ju knappt 2 m i höjd och det ger en illusion av att det är lite högre i rummet än det egentligen är  och jag har alltid varit svag för turkost. Eco Wood 9718 heter den  och den går att titta på här: http://www.wallstore.se/wood-9718-p-1935-c-241.aspx

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards