Alla inlägg under augusti 2015

Av zelvis - 22 augusti 2015 13:06

Jag är inne på min 2:a semestervecka utav 4 och jag klagar inte, tvärtom!

Fint väder, strålande sol och lugn och ro, skönt!

Lite roligheter har det varit och flera är inplanerade, bla. en tur till Tropikariet, http://tropikariet.com/ och "tura" till Helsingör.  Dottern ställer upp och passar Elvis för han ska inte vara ensam hemma då vi blir borta hela dagen.

Det är så mysigt och trivsamt att spatsera i Helsingör. Man slappnar av, tar det lugnt och insuper atmosfären.



Jag har haft tankar på att åka över till Ven så det blir kanske en sådan tur i år också. Jag var på Ven på skolresa men har bara ett svagt minne och det var den långa promenaden uppåt från hamnen. Kanske dags att skaffa sig trevligare minnen från ön?!

Sonen fortsätter arbetet i trädgården och nu är det inte mycket kvar för honom att göra men jag ska nog kunna sysselsätta honom   

Brodern har ordnat gratis ved, ett par träd som hans grannar ville ha nersågade och veden ville de inte ha, så han gör jobbet och får betalt för det och jag får veden, (gran och björk), kan väl säga att jag inte klagar på det arrangemanget   .


Annars så har jag, brodern och svägerskan besökt Gislövs Marknad 1 augusti, riktigt trevlig marknad där det inte är så mycket krimskrans. Lyckades fynda en klänning för 69 kr till TrelleborgsGalan i november och hittade även en skylt med släthårig Foxterrierdekal till porten. Det är svårt att hitta just släthårig Foxterrierbilder så jag blev så klart glad för det! 


Trots semester så är de många saker i kalendern som ska prickas av, närmast nu på tisdag 25/8 ska vi i Trelleborgs Byaråd avtacka Kommundirektören Jonas Rosenkvist på Smygehuks Havsbad.


Söndag 30/8  så är det Växtloppis i Smygehuk och senare på dagen kl:14.00 ska vi i vårt Byalag ha en familjedag. Håller tummarna för att det blir bra väder så vi kan genomföra det. I fjol regnade det hela dagen så vi fick ställa in   

Vi har även en Facebooksida: Gylle-Fjärdingslövs Byalag, gå gärna in och titta på den för att uppdatera er om vad som händer i vårt område :)


Det är även Palmfestival, (i folkmun Mikaeli Marknad) nästa helg och då går alla "man ur huse". Det är såå mycket folk ute så det blir till att trängas längs med Västergatan som byter namn till Algatan som byter namn till Östergatan och några tvärgator längs vägen. Min favorit är uppe vid gamla Två Lejon för där är många konsthantverkare som visar upp och säljer sina alster. Hoppas nu att det blir fint väder!


Bösarps Bygdeförening ska ha loppis lördag 5 September 10-13 och den loppisen brukar vara välbesökt!   

Det blir mycket förarbete och sonen och jag ska hjälpa till. Jag ska fixa fika under tisdagen , onsdagen och torsdagen.


Jag var och hälsade på Mamma i går tillsammans med Elvis. Det är så roligt att se hur de boende lyser upp när de får syn på honom och alla vill klappa honom och ge honom godis! Elvis älskar att åka bil och är så duktig när han besöker boendet. Han tycker inte om att bli lämnad ensam hemma så när jag och sonen ska vara borta längre än 1 tim samtidigt så ordnar vi hundvakt. Det var ok så länge Zelda var med oss men nu blir han ju alldeles ensam och han ylar och är ledsen. När vi ska till Tropikariet så ska dottern passa honom hemma hos sig så vi kan njuta av resan och veta att Elvis är i tryggt förvar med trevligt sällskap och inte är ensam hemma och är ledsen.




Av zelvis - 3 augusti 2015 16:19

Det var ett tag sedan jag var här men jag får skylla på att jag har haft mycket annat att göra nu i sommar fast att det inte har varit toppenväder hela tiden! När det är dåligt väder så finns det alltid något som ska göras inomhus.

Jag börjar min semester först om 1 vecka så jag klagar inte på att vädert inte har varit på topp. Vi har ett projekt i trädgården sonen och jag som snart ska bli klart så vi kan börja på nästa projekt som ska vara färdigt till våren, en upphöjd rabatt mitt i gräsmattan. Det har gallrats rejält och plantor har delats och flyttats och trädäcket börjar se riktigt bra ut nu med alla växter, vindskydd, möbler, belysning och parasollet. Vi har suttit där väldigt mycket i sommar.  På nätterna är jag fortsatt ute och jagar mördarsniglar och det är många hundra närmare tusental som jag har klippt nu denna sommar, men Leopardsniglarna låter jag vara för de hjälper till att minska antalet mördarsniglar, tack och lov!


Bösarps Bygdeförening fyller 30 år i år och det firades i samband med Hembygdsdagen 25/7. jag fick möjlighet att informera och visa lite om vad vårt Byalag gör och det var riktigt roligt att träffa en massa människor både kända och okända som kom och pratade med mig.

inför Hembygsdagen så skulle det fixas bl.a sätta upp 3 tält och in med allt som behövs för att koka kaffe, grädda våfflor och grilla korv, sedan alla bord och stolar!. Vi som hjälpte till kommer att bjudas på en kräftskiva 14/8 som ett tack!

Den 5/9 så ska de ha Loppis och den brukar vara välbesökt och jag ska hjälpa till för första gången.


Vi i vårt Byalag ska snart ha Familjedag där vi har olika stationer med olika saker att göra som bl.a rövkrok , en gammal lek. I fjol regnade Familjedagen bort men vi gör ett nytt försök i år!


https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6vkrok


Det har inte bara varit bra saker som har hänt även en riktigt tråkig och hemsk sak har hänt som vi alla i familjen hoppas blir bra, Svärson blev 25/7 nersparkad och medan han låg ner så sparkades han av 2 st unga killar mellan Stortorget och Rättscentrum. Han kom in på akuten och röntgen visade  bl.a små blödningar i hjärnan. Svärsonens Mamma jobbar på akuten i Malmö och kunde därigenom med hans tillstånd läsa hans journal och kunde lugna sin son och min dottern att det inte var livshotande skador. Framtiden får utvisa om han får några bestående men. Han skulle börja sin semester på måndagen men fick bli sjukskriven i stället. Polisen har begärt in alla bilder från kameror i området och hoppas på att de ska kunna se om de har fastnat på bild.

Yngste sonen har äntligen efter 3 års köande fått en lägenhet med 1:a hands kontrakt på Lundavägen i Malmö. Kortare sträcka för honom att cykla till jobbet då han jobbar med återvinning i Norra Hamnen.

Jag erbjöd mig att hjälpa till med städningen och köra flyttlasset och den hjälpen ville han gärna ha. Medan vi höll på för fullt på måndagen 27/7 så kom "Hyresvärden" och stressade oss för han skulle visa lägenheten för 2 tjejer och vi var inte klara.

 Sonen hade betalt hyran till den siste men "Hyresvärden" ville ha ut honom på måndagen!!! Det är alltså en boende i hyreslägenhet som i sin tur hyr ut till andra medan han vistas i sitt hemland. Det slutade i allafall att han fick ta över städningen själv!! Likagott!! Det var rejält stökigt när vi lämnade så han hade att göra!


Lägenheten, en 3:a, som sonen ska flytta in i var inte färdig för de skulle slipa och lacka golven men ett rum var klart så han kunde sätta in allt sitt bohag där. Under tiden får han bo hos en kompis. Lägenheten ska vara klar i dag måndag så då får han fullt tillträde, äntligen! Det är en 3:a, en 1:a och 2:a som öppnats upp emellan så det är en lite konstig planlösning på lägenheten men det blir säkert bra i slutändan. Nu hoppas jag att han blir kvar på denna adressen länge sig så det inte blir någon flytt på många år!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards