Alla inlägg under november 2014

Av zelvis - 15 november 2014 18:14

Usch nu är det verkligen höst för t.om vi i södra Skåne har fått det kyligare. Regn och rusk varvat med soliga, lugna dagar men nu verkar termometern att krypa nedåt på skalan. Det är bara att gilla läget och klä sig därefter.  Vetevärmaren ligger förberedd för att användas för med kylan så kommer tyvärr även min värk.

Jag har varit iväg till Reumatologen för att undersökas för min värk. Det är Fibromyalgi jag har men eftersom både Mamma och ett par av hennes syskon har reumatism så ville läkaren kolla mig under 3 års tid. Nu är det klart att jag INTE har reumatism, inga prover visar på det. Tack o Lov! Värken har jag kvar och får leva med men jag slipper

förvridna leder.

Idag har jag varit här: http://asklunda.se/   Har ni inte varit där så åk dit! Jag kom i riktig julstämnig när jag kom innanför dörrarna. Härliga bilder som Pierre Fauvelle hade hängt upp i Galleriet, Elisabeths syster satt och gjorde jättefina julkort och det bjöds på glögg och pepparkakor. Jag hade bakat saffransbiscotti med apelsin och tog med en glasburk till värdparet Pierre och Elizabeth. Efteråt så körde jag och hälsade på Mamma och tog med de sista saffransbiscottin till henne som hon knaprade i sig ganska omgående trots att hon precis hade ätit lunch!. Gottegris! men det är ju lördag ju!



Vi ska få fiber här i vår lilla by, iallafall om tillräckligt många förbinder sig för detta. Jag skulle vilja gå med men summan för inkopplingen är för hög för min ekonomi. Jag har bättre nytta av en ny värmepanna!  Jag har fungerande trådlöst och det fungerar bra för det behoven jag har. Argumenten för att koppla in fiber är bl.a att det ökar värdet på fastigheten men ingen har lyckats bevisa för mig att så är fallet! Försäljningsargumenten kan ju vara att det finns finns fiber indraget men någon direkt ökning av värdet kan inte påvisas. Iallafall så hade vi Byalags-styrelsemöte här hemma hos mig där Marco, (kontakpersonen för fiber) var inbjuden för att informera om detta.


Årlig kontroll hos vårdcentralen är på gång och inför det var det dags att lämna prover. Alltid lite nervös för provsvaren men vikten hade jag i allafall lyckats att minska med 4 kg utan större ansträngning, (dålig aptit och omlagd kost).


Dottern med sambo Niclas, Niclas mor och hennes väninna, åkte iväg till Australien 18/10 och kom hem i måndags 10/11 och hade massor att berätta! Framför allt var det (iallafall för dotter) att få hålla en Koala som stod högst på hennes önskelista och det hade hon fått göra och visade stolt ett foto på det. Även en tur ut till Stora Barriärsrevet blev det för dem där dottern snorklade runt på vattenytan och kikade ner på revet.


Jag hade gjort massor av köttbullar som jag tog med till dem och vi gjorde potatismos från grunden och åt middag tillsammans. Under middagen så berättade de mer och även efter maten fortsatte de att berätta men vid 16.30 så var i allafall jag trött och sonen och jag åkte hem. Dottern och sambon försökte hålla sig vakna men till slut somnade de på soffan. De måste komma in i rätt dygnsrytm innan de börjar jobba men de är ju unga så det ska nog inte vara så svårt för dem   


Jag fick oväntat besök här i veckan av en person som var ångerfull och kom med både blomma och ursäkt för hur hen hade burit sig och för vad hen hade sagt. Hen har haft tid att tänka under sin konvalecentstid!


Veckan som kommer så är det dags för Mammografi mån, Byarådsmöte på onsdagkväll och på torsdagkväll är det Trelleborgs Galan : http://www.trelleborg.se/sv/aktuellt/evenemangskalender/trelleborgsgalan/ Så fullt upp med andra ord!


Veckan därpå på lördagen den 29/11 så ska vi göra våra byar: Norra Gylle, Gylle och Fjärdingslöv fina i samband med julgranständningen. Det gör vi genom att sätta ut totalt 120 marschaller i alla 3 byarna. I  samband med detta så blir det även en trumpetsalut när ljusen i granen tänds. Vi bjuder på grillad korv, glögg, dricka till barnen och  det kommer även julfina hästar med bjällror och ryttarinnor! Vi gör detta på lördagen för att inte konkurrera med skyltsöndagen den 1:a advent för på det viset kan man besöka båda evenemangen.


Den 6/12 så var det tänkt att vi alla på http://isgrens.se/ skulle åka och se Familjen Addams men tyvärr har den gått i konkurs och konkursförvaltarna har inte lämnat besked på om föreställningen blir av eller ej.

Så för oss är det bara att vänta......






Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards