Alla inlägg under juni 2014

Av zelvis - 21 juni 2014 12:59

Midsommarafton har kommit och gått och här blev det ett stilla firande med grillat med sonen.

Fläderblomsaften är gjord och utan att skryta så blev den jättegod! Både kanel och vaniljstång som smaksättning kommer jag att använda fler gånger. Nu är den utdelad till grannar och vänner (jag har sparat till dig, Carina) och naturligtvis har jag sparat lite till mig själv. En kall höst/vinterdag är det jättegott att värma saften som glögg med eller utan alkohol.  


Trädäcket är FÄRDIGT! Så fint och så stort! Hantverkaren gjorde ett bra jobb, tack för det   

Nya stapelbara utemöbler är inköpta, och nu ska seglet (5x5x5m) förankras. Nya växter är inköpta som Bambu och Elefantgräs som ska planteras runt om och så ska jag skaffa ny trädgårdsbelysning. Jag har idag solcellsbelysning men tänker fylla på med elbelysning för den mörka årstiden. 

Nästa styrelsemöte kommer att vara hemma hos mig och då kommer även trädäcket att invigas med lite bubbel och tilltugg   Hoppas bara att det inte regnar men då finns ju seglet som vi kan stå under!


Det var Öppen trädgård häromkring i söndags 15/6 och jag besökte grannbyn V.Virestad Totalt var jag inne i 8 trädgårdar och det var helt olika trädgårdar. Att det var ägare med stort trädgårdsintresse märktes! Det fanns de som hade många rosor, de som hade lummiga trädgårdar och det fanns stora öppna trädgårdar,  små trädgårdar, nya och gamla trädgårdar. Det alla hade gemensamt var deras kunniga, entusiastiska och trädgårdintresserade ägare som mer än gärna delade med sig av deras kunnande.

En trädgård som blev min favorit var bara 4 år och den hade tidigare varit åker. Ägarna byggde först ett nytt hus och sedan tog de sig an trädgården. Den hade både sol och skugga och stora träd som var gränsen till grannen plus en liten grind in till grannarna, ett litet hönshus i ena hörnan och många olika rabatter i olika höjder och  flera platser att sitta på.

En annan favorit, en lummig trädgård, var hos Annika Wall Nyqvist där jag stannade kvar en lång stund. När man stannade upp och tittade så upptäckte man fler och fler växter. De hade även försäljning av lite växter men jag köpte inget, däremot hittade jag en gammal bekant längst ner i trädgård, Claes Lindahl, en gammal Trädgårdsmästare och Silversmed och det som Claes inte kan om växter är inte värt att veta. Claes är även Ordförande i Bösarps Bygdeförening http://www.bosarpsbygden.se/  och har fungerat lite om en mentor för mig, jag tror att jag stannade där i drygt 1 timme och pratade med både Claes och hans syster Lisbeth.

Flera andra bekanta träffade jag och det var många föräldrar till mina barns skolkamrater och eftersom jag satt med i föräldrarådet under många år så kan man väl säga att jag är lite känd. Roligt att träffa dem och prata lite för våra"barn" är ju nu vuxna människor och de flesta har flyttat hemifrån


Min arbetsgivare och hennes dotter (min arbetskamrat) ja hela deras familj har gått i väntans tider lääänge och nu äntligen hände det. En långbent nykomling föddes 14 Juni och ska heta Flying Adaze som betyder Flygande Kungens dotter!

En pigg sprallig krabat, mörk med vit halvmåne i pannan, med en Väldigt duktig Mamma som är väldigt rädd om sin dotter. Vem hade inte varit det?

T.o.m jag som inte är hästintresserad ( jag har en enorm respekt för dessa djur!) blev helt bedårad av den lilla skönheten    



Av zelvis - 10 juni 2014 10:25

Det har inte blivit mycket till sömn i natt inte! Med 30 sekunders mellanrum så hördes det en skarp smäll, ungefär som en tändkule-motor som startades. Det började vid 22-tiden igår kväll och fortsatte hela natten och det var rejäla smällar!

Eftersom det var vindstilla i natt så hördes det mycket högt och dessutom ekade ljudet mellan husen och det var ordentliga smällar!

Till slut lyckades jag att somna till men då var det redan ljust ute så det kanske blir en middagslur idag   


Jag lokaliserade ljudet till omkring våtmarken (nordost om mitt) som tillhör Knutsson, de som vill ha ett Vindkraftverk på sin mark. Vilket sammanträffande, va. ( Förresten så är Mark och Miljödomstolens beslut överklagat, om de får prövningstillstånd vet vi inte än för det är 2 månaders väntetid på det beskedet!)

Grannen vänster om mitt ringde mig i förmiddags och att säga att han var arg är milt sagt! Han hade varit nära att köra av vägen på väg till jobbet pga. sömnbrist  och hans sambo (min frisör) har en lång arbetsdag idag på sin salong.

Grannen till höger ringde också mig idag och frågade om jag visste vad och vem det var som förde oväsen. Hon fick svar på sina frågor men precis som alla oss andra så är vi rejält förbannade på de som orsakat oss sömnbrist pga. oväsendet.

Jag fick tag i Bengt G som äger mark i området och vars son bor på Gården nordost om "smällområdet" och han lyckade få tag i "Syndabocken" och få smällandet avstängt. SÅ SKÖNT!!

Det är ett försöksfält som tillhör Knutsson som de provodlar olika grödor på, jag vet inte riktigt vem det är. Det verkar vara som om Lunds Universitet är inblandat men även Hushållningssällskapet Malmöhus http://hs-m.hush.se/.  De har ett testfält med olika grödor och för att förhindra att fåglarna äter upp grödan så har de en "fågelskrämma" en maskin som skrämmer fåglarna med kraftiga smällar var 30 sekund. Troligtvis var det ett tidsinställningsfel på ca 12 timmar eftersom den gick i gång vid 22-tiden och då brukar inte fåglarna äta på fälten, de sover då!

Idag ska jag ge mig ut och plocka Fläderblomsklasar för att göra saft. Jag har tidigare prövat att ha en kanelstång i och det var jättegott men nu har jag hittat ett recept med både kanel Och vaniljstång och det måste jag bara testa!

Det blir en långrunda med hundarna i jakten på Fläderblommor och jag har vattenflaskan med mig så de kan få svalka av sig.

Av zelvis - 1 juni 2014 10:35

Idag har jag varit i Smyge och fyndat på växtloppisen. 3 kassar med lite olika växter hade jag med mig hem bl.a fler liljekonvaljer (äskar liljekonvaljer!!), limegröna funkior, Stjärnflocka även kallad Linnés döttrar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stj%C3%A4rnflocka, en vit Agapanthus Africanus:,http://www.odla.nu/inspiration/agapanthus, Hjärtaster:

http://tradgarn.com/produkt.php?sd_esp_1_pid=2161 så nu vet jag vad jag ska göra idag men först ska jag skaffa mer jord till förbättring så växterna mår bra!  Totalt handlade jag för 210 kr och jag är mer än nöjd!


I går gjorde jag något som jag inte har gjort sedan 1999, jag var på Bio!! Med min Whiplash-skada så har jag inte vågat pröva att sitta i stenhårda biofåtöljer som inte går att ändra inställningar på och en stor filmduk som man måste luta huvudet bakåt för att kunna se allting, med följd att jag väntar tills filmerna kommer på DVD och hyr dem i stället men det är ju inte samma känsla som att se på bio. Men nu ville dottern https://www.facebook.com/sandra.askelin?ref=ts&fref=ts bjuda mig att se "Maleficent:https://www.google.com/search?hl=sv&q=maleficent+trailer&rlz= i 3D som en MorsDagspresent! Gärna för mig, jag är villig att prova om det funkar. Dottern och hennes sambo brukar beställa platser med stolar som går att sänka så man nästan ligger och de har även större benplats och det hade hon beställt till mig också! En sådan omtänksam dotter jag har!   Äldste sonen  och dotterns sambo följde också med och även dotterns "Svärmor".Det är något speciellt att se film på bio och ha en liten godispåse eller popcorn som snacks till.


Innan filmen så skulle vi gå och äta någonstans och valet föll på Mando http://www.mandosteakhouse.com/  på Skomakaregatan. Det var fint väder igår och det kryllade av människor ute. Roligt att sitta och titta på alla människor som gick förbi oss. Mitt först arbete ,1980, låg på Södergatan och hette: Värdshuset Crocket, personalingången låg precis vid Mando så en hel del minnen väcktes. Idag är det en bank i lokalerna. 

Vi tog tåget från Oxie (där dottern med sambo bor) in till Triangeln för dottern ville visa mig hur det nya köpcentrat ser ut där. Jag brukar kunna orientera mig bra men inne på Triangeln blev jag helt snurrig, tur att dottern hittar! Sedan gick vi ner till Mando där dotterns svärmor satt och väntade på oss. Det blev Plankstek för 4 av oss och en Burgare till svärsonen. Så gott! Rensade plankor och rensad tallrik är väl ett Gott Betyg.

Efter filmen kände vi oss rätt nöjda och tog bussen till Oxie där jag hade parkerat bilen och det blev lite slötittande på tvn men till slut orkade jag inte mer och gick och lade mig. Det tar på krafterna trots att det inte var något Maraton vi sprang igår.

Idag blir en lugn dag med lite pyssel i trädgården där det alltid är något att göra.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards