Alla inlägg under november 2015

Av zelvis - 26 november 2015 18:29


Länge sedan jag skrev sist men vad kan jag säga, livet kom emellan. Ibland blir det bara för mycket och då prioriterar jag inte bloggen tyvärr. Sjukdom, 2 långdragna förkylningar som fick kureras med pencillin till sist, värk, arbete, trädgårdsarbete, föreningsarbete, Mamma och annat gjorde att orken och lusten inte fanns. Men jag tar det försiktigt nu så jag inte tar ut mig igen.

Mamma har flyttat till en annan avdelning efter att hon blev misshandlad av en annan boendet den sk. fästemannen nu i lördags 21/11. Hon gick i korridoren på väg till sitt rum och passerade X dörr samtidigt som X öppnade sin dörr och då gick han direkt till attack och drog Mamma i armen och drog ner henne på golvet. Det tog så illa att han bröt Mammas vänster överarm och vänster lårbenet. De ringde mig från boendet och berättade vad som hänt så jag körde  dit. Jag kom fram innan ambulansen och det dröjde drygt 20 minuter innan den kom och då fick Mamma äntligen smärtstillande. Det var hemskt att stå bredvid och se sin Mamma lida så utan att kunna hjälpa henne. 

Jag körde efter ambulansen in till akuten i Malmö. Hon blev undersökt, röntgad, smärtstillad, fick stöd med på överarmen, handen och låret, för det gick inte att gipsa. Redan tidigt på söndags morgon fick hon återvända till Tappershus.

Jag gjorde en polisanmälan, inte för att det hjälper Mamma men det ska dokumenteras om utifall det sker fler gånger vilket jag verkligen inte hoppas att det sker, och att personalen är informerad och förberedda att stoppa liknande attacker.

Polisen ringde mig i onsdags, en mycket trevlig Polis som beklagade vad som hade hänt Mamma. Han tyckte att jag gjorde alldeles rätt som anmälde misshandeln trots att mannen pga. av sin demens, inte kommer ihåg vad som hänt. Det blir i allafall dokumenterat och personalen kan ju hålla ett öga på honom så att ingen annan blir skadad.


Jag ringde Enhetschefen på måndagsmorgonen vid niotiden och berättade vad som hänt. Hon hade ingen aning om vad som hade hänt på boendet på lördagen!

Jag krävde att Mamma skulle flytta till en annan avdelning så att hon inte skulle träffa den våldsamma mannen igen. Det fanns ett rum ledigt på den andra sidan och jag, sonen och brodern flyttade henne och hennes bohag på måndagen. Som vi slet!! Men det blev riktigt bra! 

Rummet är mycket mindre än hennes förra rum, slitet och har fläckar på tapeterna men det blev jättefint och ombonat när vi väl var färdiga. Hon har en fin utsikt i öster med träd, gräsmatta och en damm (gammal märgelgrav) . På förra rummet var hennes utsikt över parkeringen och villorna så jag tror att hon tycker bättre om denna utsikten!


Mamma verkar klara flytten bra och får sitta i rullstol tills att brotten har läkt. På denna avdelningen finns 8 kvinnor och de sitter gärna och pratar med varandra. På den andra avdelningen var det boende som knappt var kontaktbara som sov i sina stolar, kramade dockor eller skrek okontrollerat och väldigt högt så trots det tråkiga som händer så blev det ju riktigt bra till slut. Innan de två avdelningarna stängdes så var var Mamma ofta på denna avdelningen och pratade med de andra damerna.  

Jag var och hälsade på henne igår för att byta ut hennes tråkiga växter till nya, fina och fräscha. Damerna satt i  "soffrummet" och pratade om allt möjligt och även en i personalen var med i samtalet. När vi satt där så öppnades plötsligt dörren som går till Mammas "gamla" avdelningen och mannen som misshandlade Mamma kom in! Snabbt var personalen där och lotsade honom tillbaka till den rätta avdelningen vänligt och bestämt! De får ju inte låsa dörrarna så detta kan hända fler gånger, hoppas att all personal är lika mycket på alerten som den igår! Det är helt ny personal för mig så det tar nog lite tid innan jag känner igen och kommer ihåg dem. 


Jag lämnade Mamma och de andra damerna och körde till Trelleborg där resten av Bösarps Bygdeförenings styrelse skulle träffas för att äta jultallrik. Mycket trevligt och alldeles för mycket god mat, jag blev proppmätt och ändå smakade jag inte på allt!


Nu på lördag så ska vi ha julgranständning i våra byar, Fjärdingslöv, Gylle och Norra Gylle. Vi tänder 120 marschaller och sätter ut i byarna, grillar korv, bjuder på glögg och pepparkakor och Rolf Uddeskog spelar en trumpetfanfar i samband med att granen tänds. Det blir ju som en invigning av årets Jul.  2 tjejer från byn kommer ridande i mörkret på tomteutklädda hästar med bjällror. Det brukar vara barnens favoriter! Naturligtvis har vi även lite julmusik från en cdspelare för att riktigt komma i stämning.


Till Lucia ska jag hjälpa till i Bösarp som har ett ridande Luciatåg och efteråt bjuds det på Luciafika i församlingshemmet. Det blir första gången för mig att se ett ridande Luciatåg och det ser jag framemot!



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards