Alla inlägg under februari 2014

Av zelvis - 24 februari 2014 17:28

Äntligen!

Som vi slet nu i helgen!

Jag hyrde och körde en lätt lastbil och brodern tillsammans med äldste sonen flyttade möblerna.


När möblerna kom på plats så såg det riktigt bra ut. Yngsta sonens gamla gråa plyschsoffa blev riktigt fin tillsammans med en lila filt och en cerise sjal över armstöden. Mamma har en graffitgrå bäddsoffa som han får istället.


Mamma har ett stort fönster i söderläge med gröna gardiner, en rosa orchide, en svart keramik-katt, en storbladig växt (som jag inte vet namnet på) grön på ovansidan och lila på undersidan av bladen och en liten blomma med cerisefärgade blommor, allt detta gjorde att det såg ombonat och fräscht ut i fönsterbrädan.


Brodern och sonen hängde upp tavlor medan jag körde och lämnade lastbilen och det hade blivit lite mörkt och då såg vi hur belysningen blev och den blev bra!

Igår var jag där igen och satte upp prydnadssakerna och bäddade sängen. Det blev nya lakan, kudde och täcke , överkastet var Mammas eget.

Personalen kom och berättade att de hade kikat in och de tyckte att Mammas rum hade blivit jättefint! Det var ju jätteroligt att de tycker om det men vi gjorde det för Mamma skull. Och hon blev jättenöjd!


På nedre botten finns Anderslövs Vårdcentral och jag hade tänkt att förhöra mig om Mamma kunde bli listad där men jag hann inte!  När vi kom in på rummet låg det en ifylld ansökan och ändring till Anderslövs Vårdcentral så naturligtvis fyllde jag i den! Onödigt att Mamma ska behöva åka färdtjänst nästan 2 mil till Valens läkargrupp i Trelleborg när vårdscentralen finns 2 trappor ner!


Mamma fick åka färdtjänst till Tappershus för jag varken vågade eller ville köra henne i min bil för om något skulle hända henne så hade jag inte kunnat hjälpa henne. Min nackskada sätter stopp för tunga lyft !

Mamma kom in på rummet och jag visade hene runt. Hon tyckte om rummet sa hon men mest blommorna! Efter en stund så gick vi en runda för att Mamma skulle se hur det såg ut.

Mamma blir fort trött så vi satte oss ner i en korridor för Mamma behövde vila. Efter en liten stund kom en ung kille från personalen fram och frågade om vi ville ha en kopp kaffe och en bakelse. En jättetrevlig ung kille som pratade med oss (men mest med Mamma ;)  Mamma smälte ;)  Det bådar ju gott!!

Vi fick bakelser, kaffe och saft och till slut orkade Mamma att gå tillbaka. Jag lämnade henne i tv-soffan där det satt en massa damer och Mamma verkade vara nöjd! Jag hann knappt börja gå förrän jag hörde att de började samtala med Mamma!  Hoppas att det håller i sig!


Egentligen skulle jag ha åkt med jobbet till O´Learys för att äta hamburgare och köra bil i en simulator men eftersom vi flyttade till Mamma så tackade jag nej till det. Jag hade aldrig orkat!! Jag var så trött i lördagskväll att jag gick och lade mig innan 20.00 och sov till 09.00! 

Imorgon blir det städning i lägenheten så den blir fin till visningen, det lär väl ta några dagar för källaren och vinden ska också tömmas! 

Nu är jag så trött på allt med flytten, det ska bli så skönt när det är över!!



Av zelvis - 11 februari 2014 12:38

Jag hade gjort upp planer för vad jag skulle göra i går men de ändrades redan när jag kom in på jobbet på morgonen när jag fick ett samtal på mobilen från ortopeden i Malmö. Sköterskan som ringde talade om att Mamma skulle till Silverängens korttidsboende i Trelleborg på förmiddagen. http://www.trelleborg.se/sv/omsorg-hjalp/boenden-sarskilda/sarskilt-boende. Efter arbetet körde jag till korttidsboendet (som Mamma var på senast) och hämtade hennes tillhörigheter och fortsatte till Silverängen och där hade Mamma precis flyttat in.


Mamma blev såå glad när jag kom dit! Sjukgymnasten var där och ställde in Mammas rullator och en sjuksköterska höll på att ordna med Mammas mediciner.

Jag hängde in hennes kläder och satte in necesären i duschrummet och sedan satte jag mig ner och pratade med henne.


Rummet är väldigt stort men avdelat i två delar, en sovavdelning med ett litet pentry och en vardagsrumsavdelning med en soffa, bord, bokhylla och en fåtölj. Det finns en möblerad, inglasad balkong med utgång från vardagsrumsavdelningen. Tapeterna är gula med ett litet mönster, väldigt lugn och vilsam tapet. Duschrummet/toaletten är väldigt stort och fräscht. 

Mamma sa genast att: Här kommer jag att trivas!  


I jämförelse till hur det var på sjukhuset så är det som natt och dag! Det märktes även på Mamma för hon var så Glad! På sjukhuset var hon förvirrad och ilsken! Inte konstigt egentligen, stora salar med 6 dementa tanter i varje sal som skrek och var oroliga det ingav ju verkligen ingen lugn stämning. Är man då orolig och personalen inte har varken tid eller rätt utbildning till att hantera de olika patienterna så smittar det av sig till patienterna!


Jag stannade hos Mamma i nästan 1 1/2 timme och under den tiden fick hon lunch, Korv Stroganoff med potatis och sedan jordgubbskräm med grädde. Hon tömde tallrikarna!! Hon tyckte inte om sjukhusmaten men detta tyckte hon om!!

Från Silverängen körde jag till Tappershus i Anderslöv. Jag mailade till dem och frågade om jag kunde få komma för att ta mått på rummet med tanke på möbleringen. Efter 3 nästan 4 veckor hade jag fortfarande inte fått något svar så jag ringde föreståndaren som inte visste något om något email. E-mail adressen jag hade skickat till hade inte hon men varför stod den då på kommunens hemsidan för Tappershus och vart gick emailet? Det hade hon ingen aning om!


I allafall jag kom dit och in på rummet som hade blivit tapetserat med en vit strukturtapet ,så fräscht! Mattan var inte bytt ännu men det skulle ske de närmaste veckorna. Måtten blev tagna och nu ska jag och brodern planera för hennes möblering och flytt.

Jag fick ett trevligt mottagande av en av de boende när jag kom in på avdelningen. Hon frågade vem jag var och var jag bodde, jag skojade lite med henne och frågade om hon var Portvakten och då började hon skratta högt och hjärtligt!  Personalen började också skratta, ett varmt skratt, och även några boenden skrattade. Tänk så lite som behövs för att göra någon glad!

Av zelvis - 9 februari 2014 18:56

Ja det kan man ju kalla röjningen i Mammas lägenhet, en riktig följetong! Jag har blivit klar med köket nu, det är bara våttorka golvet kvar. Badrummet står på tur sedan och jag hoppas att jag blir klar denna veckan för jag är kräkfärdig på det nu!


I onsdags kväll var det dags för årets första Byarådsmöte  http://www.byaradettrelleborg.se/  som hölls hemma hos ordföranden i Gärdslöv. Många punkter på dagordningen avhandlades och en del ska vi ta upp på mötet med kommunen 17 februari. Det var avloppsfrågan, cykelvägar, bredband och Asylsökanden i Grönby http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&ved=0CDIQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.sydsvenskan.se%2Fomkretsen%2Ftrelleborg%2Fkommunen-visste-inte-om-nytt-asylboende%2F&ei=-sj3UuPVPLDT4QSZw4CQCg&usg=AFQjCNH2Lx2YAf0_NSEBn0ju-QIneZk2ZA&bvm=bv.60983673,d.bGE 

Sekreteraren i vår styrelse bor granne med dem och har själv sett hur illa de bor där med dålig och ibland ingen värme, många saknar madrasser och varma kläder, kan ingen engelska och kan inte göra sig förstådda, bråk mellan asylsökandena pga. språksvårigheterna, problem med att ta sig in till Anderslöv för att köpa mat och ladda telefonkort då de inte förstår det här med jojo-kort, 2 spisar till 16 personer och propparna går i ett, barnen ska till skolan vardå och hur ska de ta sig dit?, barnen har inga leksaker ja listan kan göras lång! Sekreteraren har utnyttjat sina kontakter och ordnat fram en del till dem men ska det verkligen gå till så? Så ska de verkligen inte behöva ha det! Det är inte frågan om någon lyx utan ett drägligt och tryggt boende!


Denna helgen tog jag en paus från städningen för att ägna mig åt att göra 2 smörgåstårtor till en vän. Det tar sin lilla tid, ca 4-5 tim, för att göra smörgåstårtor till 36 personer men med lite pauser emellan så går det bra.

Att man sedan får ett telefonsamtal från beställaren med ett STORT TACK från henne och hennes JÄTTENÖJDA GÄSTER gör det mödan värt!   



Av zelvis - 4 februari 2014 19:58

Jag och ena brodern besökte Mamma på Ortopeden i söndags. Vi såg att hon satt långt ner i korridoren och hon vände sig mot oss så då vinkade jag. Efter en liten stund så vinkade hon tveksamt tillbaka och när vi kom närmare så såg hon vem vi var och blev glad! Hon hade inte sina glasögon (försvann på ortopeden förra gången hon blev opererad) så hon såg ju inte vem vi var förrän vi var nästan framme hos henne.  Vi satte oss ner hos henne och pratade och hon sa själv att hon hade varit arg på personalen för de lät henne inte gå hem! Hon hade blivit så arg så hon tog tag i sköterskans hår och skulle rycka till men som tur var så hejdade hon sig. Tjejen/sköterskan kom efter en liten stund fram till oss så jag bad om ursäkt för Mammas humör och uppförande men tjejen bara skrattade bort och var hur vänlig som helst mot Mamma och oss. Vilken fantastisk personal!

Jag kollade i Mammas skåp för att se vad hon hade fått med sig och där var en plastkasse med en t-shirt och Mammas glasögon! Nästa gång tar jag med mig kläder och inneskor och jacka för det kom inte med från korttidsboendet när Mamma föll och bröt lårbenet nu senast.

Jag tyckte att Mamma var mer virrig och snurrig än hon brukar vara men jag ringde till en väninna och hon sa att det är mycket vanligt efter det som Mamma har varit med om men att det brukar bli bättre efter en tid.


Jag håller fortfarande på och röjer i Mammas lägenhet och nu börjar jag se ljuset i tunneln   

Det tar lite tid för att jag har inte varit på Topp pga. min nacksmärta och Fibromyalgin. Så när det var som värst så var det viktigast för mig att sköta mitt Arbeta så röjningen i Mammas lägenhet fick vänta.

Jag måste gå igenom allt, sortera och kontrollera så att jag inte slänger något av misstag. När jag gick igenom hennes bokhylla i sovrummet så hittade jag 2 fjärrkontroller till TV`n gömda bakom böckerna!

Mamma gömde flera fjärrkontroller i våras så hon kunde inte se på TV. Varje gång så fick jag beställa en ny från Telia så till slut efter beställning av totalt 4 fjärrkontroller så gav jag upp och sedan dess har Mamma inte tittat på TV men hon verkar inte sakna det!


I lördags var jag hembjuden till grannarna på Asklunda, gården bakom mitt hus (och flera andras)

Elisabeth ville prata med mig angående Vindkraftverket då hon fick uppskov till 6 februari med att komma in med sina synpunkter. Hon fick en del papper av mig, bl.a min Överklagan som hon kunde ha som hjälp vid hennes överklagan. Vi hade en riktigt trevlig stund tillsammans i deras trivsamma kök! De har renoverat och håller fortfarande på och den stora gården kommer att ta tid innan den blir färdig men det blir jättefint!! En gammal fyrlängad gård med massor av utrymme!  Vakthund har de också, en liten Jack Russel tik som heter Ängla. Ängla har en jättelen päls och är en riktig kelgris och har världens näpnaste ansikte! Trots att Ängla är så liten i storlek så har hon ett skall som låter som om det kom från en stor hund som t.ex Schäfer! Det skallet kan nog skrämma bort en hel del objudna gäster.

Elisabeths man Pierre är fotograf och håller på att göra ett galleri i en av längorna. Det kommer att bli en slags konstrunda häromkring och där ska Pierre vara med! Jätteroligt när det händer något som detta som kan sätta Fjärdingslöv på kartan. Vi får hjälpas åt med att göra lite reklam för dem.    

  

Pierre och Elisabeth och deras pojkar har bjudit in hela byn till Valborgsmässobål. Jättetrevlig initiativ! De har samlat en massa ris och annat och kom då på idén att bjuda in alla bybor till Valborgsmässobål.

Byalaget kommer att bjuda på korv och dricka! Det kunde vara trevligt om någon kunde sjunga också men det får vi diskutera på styrelsemötet.


Visst är det bra med de nya mobiltelefonerna eller hur?!

I allafall när de fungerar men det gör inte min längre så sedan i igår är den inlämnad för lagning. Det mesta fungerade men inte ljudet när man ringde. Jag kunde inte höra vem det var som ringde och det kunde inte uppringaren heller. Som lånetelefon fick jag en gammal Nokia som fungerar! Nu är det bara att vänta tills att min blir klar.


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Ovido - Quiz & Flashcards