Alla inlägg under maj 2012

Av zelvis - 23 maj 2012 18:47

Grattis Malte, Sam, Mitchi och Pelle på er 5-årsdag idag! Hoppas att ni får en skön dag!

Det känns som det var igår ni föddes!

Enligt denna hemsidan så ska det motsvara att de är 40 människoår http://cke.se/hundalder.htm




Av zelvis - 15 maj 2012 22:33

Idag hade jag ledigt och tänkte baka bröd och sy upp vaxduken med resår runt om det runda köksbordet. Sagt och gjort, jag satte igång samtidigt som jag lyssnade på en cd-bok "I de lugnaste vatten" av Viveka Sten. Det gäller att förena nytta med nöje  

Det gick bra en lång stund tills jag körde symaskinsnålen i mitt vänstra pekfinger och bröt av nålen!!  Jag kunde se den avbrutna biten som var 9 mm lång och försökte att dra ut den själv med tång men fick ge upp, den bara åkte längre in i fingret. Jag ringde till läkargruppen och fick en tid mellan 2 patienter. Läkaren försökte och försökte men fick ge upp och skickade en remiss till akuten. Det tog inte lång stund från det att jag kom dit tills att jag kom in. Då var klockan 15.45 en dryg timme sedan det hände.

En underläkare kom och tittade, bedövade finget och började att leta efter nålbiten men efter drygt 1,5 timme gav han upp och skickade mig på röntgen för att kunna lokalisera den bättre. Iväg på röntgen och ytterliggare väntetid, röntga och fick lov att gå tillbaka till undersökningsrummet, då var klockan 18.30 och jag började oroa mig för parkeringen. Fick tag på en sköterska och frågade om det OK om jag flyttade bilen vilket det var. Slapp böter i allafall!  

19.45 kom läkaren in och nu började proceduren om igen med bedövning och letande. Jag tyckte det var intressant att titta på och ibland när han rörde vid nålbiten kände jag den och kunde berätta det för läkaren. Eftersom jag var lugn, intresserad och kunde lotsa honom så tyckte läkaren att jag var en ideal patient  Till slut gav han upp och ringde till en ortoped som skulle komma. Under tiden tänkte läkaren göra ett sista försök eftersom han hittade en mindre pincett i ett skåp och Han Lyckades få tag i den och dra ut den!  Äntligen! 3 stygn blev det och ett rejält bandage och sedan kunde jag åka hem, då var klockan 20.25 så någon middag blev det inte idag men ett par franskbrödsbullar klämde jag i mig.

Nå hur blev det med vaxduken då? Jo den sydde jag färdig ikväll medan jag fortsatte att lyssna på boken och den blev jättebra!  


Dottern och hennes kille fick ta över lägenheten igår och började att måla och ska tapsera senare i veckan. På en köksbänk stod en flaska mousserande vin  + glas och en hälsning frå de förra ägarna. Så trevligt och omtänksamt av dem! 

Jag hoppas att dottern har fått lärt sig en del av mig annars kan hon alltid ringa om det är något hon undrar över.

En sak har hon fått lära sig och det är att det kostar att bo. Det är inte riktigt samma som när man bor hemma och betalar hem vilket jag har krävt av alla 3 barnen. Ingenting är gratis och varför ska jag med min lilla lön och sjukbidrag föda dem när de har egen lön som oftas är större än min inkomst.

Man lär dem ingenting om man låter dem bo gratis eller om de får betala en liten summa. Tvärtom, när de kommer ut i verkligheten så kan det komma som en chock för dem vad saker kostar, när de upptäcker att de inte kan köpa kläder för flera tusen kronor, eller att smälla upp pengar på elektronik och nya mobiler för då har de inga pengar till mat och buss. Något som är minst lika viktigt är att barnen inte ska tro att bara för att man betalar hem så ingår markservice nänänä! När de flyttar hemifrån så ska de klara sig själv och det ska börja redan innan de flyttar!!

På bankerna kan man få en folder som hjälp när barnen ska betala hem och hur mycket. I denna folder står det tydligt uppskrivet vad varje sak kostar så att barnen förstår det. Sen kan man själv tillsammans komma överens om vilken summa de ska betala. Det är ju inte meningen att föräldrarna ska tjäna på det utan  det ska gå jämt ut. Vad man sen gör med pengarna är upp till var och en, somliga sparar det barnen och ger dem det som inflyttningspresent men det hade jag tyvärr inte möjlighet till.

Dottern och hennes pojkvän kommer att få både kanelbullar och franskbrödbullar till frysen som de kan ta fram när suget kommer. Hon kommer säkert att gilla det, det vet jag!  



Av zelvis - 7 maj 2012 21:18

Nu börjar det hända saker i trädgården. Plintarna är fastgjutna, vindskydden tvättade och väntar på att bli rödmålade, stolparna är redo för att sättas på plats, grind ska tillverkas och allt ska göras till helgen. Det kommer att bli jättebra! Hundarna kan inte skälla ut alla som passerar staketet (hästar, hundar och människor) och därmed blir de lite lugnare och inte så stressade, gräsmattan får en chans att ta sig och det kommer att bli lite mer "ombonat" vid uteplatsen.


Jag jobbade med högtryckstvätten i omgångar i helgen. Så mycket alger och smuts på utemöblerna, på uterumstaket och på plattorna som skulle bort. Jag orkar inte så lång stund i taget (pga. nackskadan) så jag pausar mycket emellanåt. Men fint blir det!

Snart dags för växtloppis igen i Smygehuk. Lördag 5 Maj 11-14 kommer jag att befinna mig där och fynda. Det är så trevligt att prata med dem som säljer och få en massa tips och råd för att växterna ska växa bra och trivas. Sådan service finns inte på handelsträdgårdar. På en liten lapp står det mycket kortfattat lite information men med försäljarna får man reda på vilka växter som trivs tillsammans och andra nyttigheter. Att man sen kan fynda växter för 10 kr är ju inte fel   


Sonen har råkat ut för ännu en arbetsplatsolycka.  

Denna gången var ett stort stycke metall som föll på hans vänsterfot strax efter tåskyddet och stortån bröts och blev svullen , blålila och rejält öm. Vi var på akuten på lördagen men fick åka hem igen eftersom röntgenpersonalen inte jobbade längre än till 15.00 Vi var där på söndagen  men all väntan på läkaren gjorde att klockan blev 15.30 innan läkaren bestämde att foten skulle röntgas och då var röntgen stäng!

Återkom på måndagen (Valborgsmässoafton) och då gick det bra att röntga, tån var bruten och tejpades. På onsdagen försökte sonen att åka till arbetet men det gjorde för ont i tån när han skulle ta på sig skon så han åkte till vårdcentralen. Läkaren tejpade om tån för det var inte rätt gjort på akuten och sedan sjukskrev han sonen 1 vecka tills att svullnaden lagt sig. Sonen arbetar stående med att skärbränna stora metallstycken till mindre bitar och får ofta klättra upp i högarna för att hämta ner mer metall och med en bruten, ömmande tå så går det inte! Tån måste få en chans att läka ordentligt.


På vår promenad igår så hittade Elvis ett dött rådjur. Han är fenomenal på att använda nosen och rådjuret luktade han lång tid innan vi fick syn på den! Hemma brukar jag gömma godsaker både inne och ute och så får Elvis och Zelda nosa sig fram till det. De är så koncentrerade och missar sällan något. En annan sak som Elvis gillar är när vi kastar Freesbee, då hoppar han högt för att försöka att fånga den. Skulle han få tag i den så brukar han släppa den igen för att vi ska kasta den igen. Så kan vi hålla på länge, länge.


Nu ska snart dottern flytta och den som kommer att sakna henne mest av hundarna är nog Zelda. Zelda vill gärna ligga och mysa med dottern i hennes säng men Elvis föredrar min säng. Den sista tiden har han börjat med dela huvudkudde med mig! Där ligger han och suckar och knorrar av välbehag! Han är en riktig kelgris och gud nåde den som försöker att göra något dumt mot mig för då är Zelvis där genast och försvarar mig och ska jag vara ärlig så känns det väldigt tryggt för mig! Den hunden har vunnit mitt hjärta  Vad ska jag med karl till när jag har Elvis?! Jag är så glad att han finns här hos oss   



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards