Alla inlägg under mars 2014

Av zelvis - 29 mars 2014 23:18

Våren verkar ha kommit för att stanna nu och idag har jag röjt i uterummet. Sonen fixade låset på porten och Elvis och Zelda fick leta godsaker i trädgården, en riktigt skön dag.

Middagen blev köttbullar och potatismos, allt hemlagat för jag är inte speciellt förtjust i färdiglagat med en massa onödiga tillsatser. Det blev en stor sats (2kg) köttbullar och de vi inte åt upp ligger nu i frysen.


Vi hade årsmöte i vårt byalaget i tisdags kväll och de som blev invalda i styrelsen ska komma hem till mig den 9/4 för vårt första styrelsemöte. Det blev flera nya styrelseledarmöter och nu består styrelsen enbart av kvinnor vilket jag tycker ska bli jätteroligt. Många nya ideér förhoppningsvis men först får vi väl lära känna varandra. En av de nya bor på gården bakom mitt hus och hon och hennes familj har sparat en massa ris till Valborgsmässobål och bjudit in alla i byn till detta.


I onsdagskväll var det dags för Byarådets årsmöte och det var i Gärdslövs byahus som det gick av stapeln. Det var inte många som kom och gästade men tillräckligt för att hålla årsmötet. En förändring av styrelsen blev det, en styrelseledarmot avgick och en ny valdes in.  


Mamma har det bra på Tappershus men kan bli lite orolig på eftermiddagarna. Personalen försöker att avleda henne men när det inte går och hon blir ilsken och ska gå ut så ringer personalen till mig. Jag lyckas att lugna ner henne och skojar med henne så att hon skrattar och till slut vänder hon och blir lite gladare.

- Ja säger du det så är det så. men jag trodde inte på dem (personalen) säger hon.

Jag kan nog inte i min vildaste fantasi försöka sätta mig in hur Mamma har det, det måste vara fruktansvärt att tappa greppet om verkligheten och inte ha någon enda trygg person i sin närhet.

Jag gör så gott jag kan och besöker henne men jag har en del att göra på jobbet, hemmet, och privat också och det är där det dåliga samvetet visar sig. Personalen försäkrar mig om att Mamma har det bra, de berättar vad hon gör, vilka framsteg hon gör med träningen så egentligen ska jag inte ha dåligt samvete för att jag inte är där så ofta.


När hon fyllde år så hälsade jag på henne. Jag var på väg till hennes rum när jag såg henne och en från personalen framför mig i korridoren. Jag hade lite klackar på skorna och det ekade i korridoren och jag kunde se på Mammas rygg att hon reagerade på ljudet, Tills sist kom hon fram till sin dörr och då slängde hon en blick över axeln för att se vem det var som klampade bakom henne. Hon vände tillbaka huvudet igen men vände snabbt tillbaka blicken mot mig  och sa:Anne-Lie, Min dotter! Jag undrade precis vem det var som följde efter mig!

Sedan kramade jag henne och vi gick in på rummet, jag hade köpt  en stor bukett Tulpaner och  2 bakelser med mig och så fikade vi på hennes rum. Hon åt med frisk aptit och hade knappt tid att prata något mellan tuggorna. Hon verkar ha ätit upp sig lite för hon är inte lika mager som hon var när hon kom dit.

Jag stannade en timme men sedan började Mamma bli trött så då åkte jag hem. 

Dagen efter kom hennes syster och gratulerade henne så nog blev hon uppvaktad av släkten alltid men vårdboendet hade missat det. Vi är ju alla människor, det är ju mänskligt att fela och det var ju ingen Ko på isen så det gör ju ingenting tycker jag.





Av zelvis - 18 mars 2014 12:06

Världens värk i kroppen + migrän som jag har tagit medicin mot det är dagens tillstånd. Tror att det är efterdyningar efter gårdagen som varmilt sagt hektisk. Det tar väldigt på mig med allt som ska fixas, donas, ordnas och till slut går luften ur mig totalt. Tur att jag har en ledig dag idag så jag kan ta igen mig lite! Och det behövs!

Mamma skulle åka sjukresa till sjukgymnasten på Ångkvarnen i Trelleborg där hon skulle vara 10.30 och vi räknade med 1 timme där. Mamma blev hämtade redan kl:08.55 (45 min för tidigt!!)och chauffören ringde som tur var till mig (jag stod som kontaktperson) då han hade inte fått några som helst uppgifter om Mammas tillstånd (Ahlsheimer) och lårbensbrott. Jag fick avsluta mitt nyss påbörjat arbete och köra ner för att möta upp Mamma. Hade jag inte gjort det så hade Mamma blivit lämnad helt ensam på ett ställe som hon inte hade känt till och Gud vet vad som kunde ha hänt då!

Jag kom fram minuterna innan Mamma kom!!!

Vi fick sitta och vänta 1 timme innan det blev Mammas tur och hon fick 5 övningar som hon ska göra dagligen för att få upp rörligheten i höft och ben.

Klar 11.20 och sjukresan var beställd till 12.10 så vi hade lite tid att göra ingenting....

I foajen på Ångkvarnen så finns det en turistbyrån och ett taxikontor annars ingenting ! Så trist och tråkigt! Är det vad vi vill visa upp turisterna när de kommer!

Mamma blev lite kinkig (hungrig) men jag kunde inte lämna henne(rymningsbenägen) för att köpa något åt henne att tugga på så jag fick försöka avleda henne genom att prata om något annat.

Till slut kom bilen och jag tog min bil och mötte upp henne på Tappershus. Det tog drygt 20 minuter innan hon kom men jag hade pratat med personalen så de var beredda med hennes lunch och där lämnade jag henne. 


Trots att jag hade pratat med personalen och de hade fått besked på vilka tider som gällde så blev det ändå helt fel!

Hur ska jag göra då! Jag kan inte ta henne i min bil för jag klarar inte pga nackskadan och min värk att hjälpa, stöda lyfta eller hjälpa henne på något fysiskt sätt. Förhoppningsvis så ska det inte behövas fler gånger för Mamma är nu listad på Anderslövs Vårdcentral som finns på bottenplan i samma hus som Mamma bor i.

Av zelvis - 9 mars 2014 20:20

Imorgon har jag möte med Mäklaren på deras kontor. Vi har redan träffats när han var i lägenheten i torsdags men nu gäller det pappersarbete och sedan försäljning. Det ska bli skönt när allt är färdigt! Mäklaren har en lista på kunder/köpare som är intresserade av lägenheter i området och området är attraktivt så såld lär ju lägenheten bli, helst till ett bra/högt pris också!


Jag har ju kört en hel del till återvinningsstationen och i förra veckan fick jag lämna in bilen för jag hade en pyspunka på vänster framdäck. 225 kr kostade det så det var överkomligt. Idag när jag skulle köra till lägenheten upptäckte jag att vänster framdäck var punkterat! Sonen hittade en skruv i däcket och jag tror att det hände på återvinningsstationen för där ligger en massa saker och skrot (som skruvar!!) utanför containerna. Reservdäcket sitter på och imorgon kör jag in till Vianor igen, det börjar bli en vana!


Jag var och grattade väninnans make och fick själv en överraskning! Väninnan kom med ett guldkuvert till mig (födelsdagspresent) och det innehållet var en helkroppsbehandling med Lomi Lomi en hawaiansk massage!  Jag som sagt till mig själv att när allt med Mammas flytt, försäljningen av lägenheten och att Lennarts (Mammas man) barn fått sitt arv innan Mamma går bort, när allt det är klart så ska jag unna mig en massage.

Jag tror att Carina är tankeläsare!! Tänk att ha en väninna som är så omtänksam!   Jag är lyckligt lottad!


Tyvärr har jag fått ett ledsamt besked idag, en gammal vän till familjen har gått bort. Alla ska vi dö men man är aldrig beredd på att få sådana besked.


Willy! Jag hoppas att du får rida på Pampas i himlen!


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Ovido - Quiz & Flashcards