Alla inlägg under januari 2015

Av zelvis - 17 januari 2015 11:01

Detta året har redan inneburit en hel del saker som inte är så roliga utan mer jobbiga    men även något positivt.


Börjar med veterinärfakturan som fortfarande inte är rättad och när jag kontaktar dem så säger de olika saker hela tiden som : "Du ska inte betala något för det är redan reglerat med försäkringsbolaget" till att" Du ska betala 1055 kr" men jag betalar inte något förrän jag har fått en faktura som är rätt!


Yngsta sonen fyllde 26 år 11/1 men precis som jag vill han inte bli uppvaktad. Han festade säkert med sina vänner för han är en riktigt festprisse och vänkretsen är stor!

På Tappershus (äldreboende) där min Mamma bor så fick vi anhöriga i November ett brev från enhetschefen om att:


Information angående personalförändringar på Kastanjegränden
 
Med anledning av arbetsmiljö- och verksamhetskäl kommer jag att vidta en del förändringar som innebär att samtlig personal på Kastanjegränden kommer erbjudas nya placeringar.
 
Förändringarna kommer ske successivt så att hyresgästerna påverkas så lite som möjligt.
 
Alltså jag blir så arg, alla hyresgästerna kommer ju att påverkas MYCKET! Dementa människor är sååå känsliga för förändringar och hur ska det gå för dem? Hur ska det gå för Mamma?
 
Vad som har hänt får vi inte reda på  men det ska tydligen gå tillbaka sedan 6 år!
Inte ens personalen vet vad det handlar om! 
Hur ska de då kunna rätta till något något när de inte vet vad det är för fel?
Vad är det för en chef som inte kan göra sitt arbete ordentligt?
 
Att det kokar bland personalen är ju fullt föreståerligt när de inte får information utan blir "kollektivt bestraffade".
Trots personalens oro så fortsätter de att ta hand om våra anhöriga utan att visa något för dem.
Inget besked från ledningen till personalen efter brevet. De fortsätter att arbeta som vanligt och de boende märker ingenting av deras oro, Tack och lov! Det är proffs det!
 
Därför kontaktades Trelleborgs Allehanda som kom och intervjuade personalen och anhöriga och i onsdags publicerades artikeln. Tyvärr har de infört en spärr på TA att man måste vara prenumerant för att kunna läsa vissa artiklar så jag kan inte dela med mig av artikeln men en liten bild i allafall där jag är till höger: 
 
Mamma som är änka och en man som är änkling sitter gärna och pratar tillsammans och ibland pussas de. De verkar trivas ihop och personalen pratade med mig om det. De ville höra vad jag tyckte om detta och för mig är det helt Okey. De tycker ju om vara tillsammans så låt dem fortsätta med det! Bara för att man blir gammal så innebär det inte att man kan älska någon fast att man har Alzheimer. Personalen pustade ut när jag sa det för de hade varit lite oroliga över hur jag skulle ta det.
 
I onsdag hade vi "Fibermöte" på Gylle AIF´ klubblokal.http://www.laget.se/gylleaif  Det planeras att vi ska få bredband via fiber i våra byar, Gylle och Fjärdingslöv och vi fick information om detta av Trelleborgs Bredbands AB (TBAB).
En förutsättning för att projektet ska bli av är att det delvis finasieras med bidrag från Länsstyrelsen, Post- och telestyrelsen och EU.
Det kom många på mötet och många frågor ställdes och besvarades och mötet höll på länge.  
 
Vi i Byalaget bjöd på fika och när jag skulle bära in kaffebryggaren och andra saker så märkte jag att trappan var rejält hal. Fast att jag var försiktig när jag skulle gå ner från tralltrappan så föll jag och slog mig rätt ordentligt! Svanken, bröstryggen och höger arm är rejält svarta, blåfärgade och ömmar mycket! Det blev till att ta smärtststillande när jag kom hem. 
Med tanke på att vi skulle ha många bybor på besök så hämtade Carina(kassören) 2 säckar med avklippta grangrenar hemma hos mig som lades på trappan för att förhindra fler olyckor. Tur att jag inte hade hunnit kasta dem!
 
Ordföranden i Gylle AIF kom och pratade med oss i Byalaget samma kväll. De skulle gärna vilja se ett samarbete med oss och det vill vi gärna. Vi ska träffas och prata mer om detta senare men det är ju bra om vi kan hjälpas åt i byarna istället för att kämpa var och en för sig.
 
Nä nu skiner solen och det är dags att gå ut med Elvis. Kan ju inte sitta inne när det är så fint väder.
Ha en trevlig helg!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Av zelvis - 1 januari 2015 12:21

Vi hade ett lugnt julfirande här hos mig. Alla 3 barnen  + dotterns sambo var här och och åt julmat. Lite snaps och öl men inga mängder och inga julklappar så skönt!  Yngsta sonen som är en riktig Festprisse ville hem till Malmö på kvällen men fick vänta då jag hade smuttat på en 2 cl snaps och ville inte köra bil förrän efter några timmar när jag var säker på att alkoholen hade gått ur kroppen. Jag körde honom till Trelleborg så tog han bussen till Malmö och fortsatte julfirandet med sina vänner. Roligt att han tog sig tid i allafall att komma på julmiddagen   


Dottern och hennes sambo sov över och de vaknade sent och blev lite stressade för de var kattvakt till svärsonens mammas katt som smet ut  och den ville inte komma in igen när de kom på julaftonen. Tills slut kom katten på juldagens em så de kunde slappna av och inte oroa sig mer.


Vi fick besök av Pelle och hans matte, Carina http://carima.bloggplatsen.se/  och husse Kent på juldagen. De skulle på julfirande med släkten och Pelle skulle vara hos oss över natten. Det gick väldigt bra för nu var ju inte Zeldapolis här och höll "ordning".

Elvis var trött efteråt, det tog nog på krafterna att umgås med sonen, det märks att Elvis är 12 år vilket enligt detta http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=3533883:  motsvarar 74 människoår!


Grått, mulet och lite duggregn hindrade inte Elvis och mig att gå en långrunda på Nyårsafton. Elvis hade ett vintertäcke på sig så han inte blev dyngsur eller frös. Många goda dofter för honom att lukta på då där finns rådjur, räv, fasaner och många rastar sina hundar längs denna väg.

Tyvärr så var det en MASSA tomma ölburkar längs med Pilvallen som någon hade använt som soptipp. Nästa gång vi går den vägen så ska jag ha en sopsäck med mig för trots att det är Markägarens ansvar så kan jag inte bara gå förbi och låtsas att jag inte ser det. Ölburkarna är ju inte tunga så det ska inte vara några problem för mig att ta hem dem. Djuren kan skadas och det är det jag vill förhindra. Till och med en sopsäck med en trasig stereo såg jag så den som slängt det är nog någon som inte bryr sig om vår fina natur! Jag har ju inte så långt till Återvinningscentralen (där det gratis att lämna saker!) från min arbetsplats så det är ju inget större besvär för mig.


När vi kom hem så dushade jag Elvis och masserade in schampo för han var rejält skitig! Efteråt lindade jag in honom i en varm handduk direkt från torktumlaren och så satte vi oss framför den varma kaminen! Som han njöt!  



Det var äldste sonen och jag som firade Nyårsafton tillsammans och det är precis som vi vill ha det. Jag har ju arbetat inom Restaurang och Hotell tidigare och då även arbetat många Nyårsaftnar så det är riktigt skönt att fira Nyårsafton hemma i lugn och ro.


Vår 3-rätters meny :

Nachos med kyckling  

Oxfile med pepparsås och potatisgratäng, sonen ville ha kroketter

Saffranspäron med glass-smet och mandelkrokant


Mätta blev vi och gott var det!


Innan maten fick jag besök av Carina i Byalaget. Hon hade förstått att Zelda inte är med oss längre och kom med ett jättefint stearinljus med pärlemorskimmer som jag kommer att tänka på Zelda varje gång jag tänder det. Jag fick även en jättefin vit/rosa Azalea som ett tack för hjälpen med hennes 50-års fest i somras! Naturligtvis så kunde jag inte stoppa tårarna från att rinna. Jag trodde inte att jag var så känslig men det känns som ett öppet sår och fast att jag försöker stålsätta mig och behärska mig så går det inte. Jag är så tacksam för jag fick ha henne hos mig i nästan 10 år och allt vad vi har upplevt tillsammans men hennes avslut blev så chockartat för oss alla!  


Vår Nyårsafton blev precis så lugn och skön som vi ville ha det och Nyårsfyrverkerierna kunde vi se från ovanvåningen inne i värmen. Elvis reagerade inte alls på smällande    Jag tror att promenaden tröttade ut honom för han tillbringade kvällen framför brasan och njöt!


Nu börjar ett nytt år och jag är lite nyfiken på vad som ska hända detta året.


Förra året var ett jobbigt år för mig med Mamma och allt med hennes båda lårbensfrakturer, flytt och boende på Tappershus http://www.trelleborg.se/sv/omsorg-hjalp/boenden-sarskilda/sarskilt-boende/tappershus/  och rensningen av hennes lägenhet och till slut försäljningen av den.

Men det som tog hårdast på mig är förlusten av Zelda.

Vår lille tös    

 

Denna bilden tog 20140916

Älskad och djupt saknad som lämnat spår i mitt hjärta och många fina minnen!


Det har ju även varit en hel del positiva händelser under året som  bl.a att vi vann striden om att stoppa bygget av ett Vindkraftverk i vår omedelbara närhet. Många turer blev det men till sist så sa Mark och Miljööverdomstolen nej till bygget och de gav inget byggnadslov och vi kunde andas ut   


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Skapa flashcards