Alla inlägg den 19 januari 2014

Av zelvis - 19 januari 2014 21:56

I fredags var jag och min ena bror med Mamma i Anderslöv för att titta på vårdboendet där de har en plats ledig. Tappershus ligger bra i utkanten av Anderslöv och bredvid finns en damm där ett svanpar har bosatt sig. Det finns grodor i dammen som har sin parningstid på våren och de hörs ordentligt när de försöker locka sig honorna. En liten uteplats finns nära dammen så det är en lugn och fin utemiljö.

Det kan man inte säga om innemiljön! Rummet som nu var ledigt var väldigt stort med ett stort fönster i söderläge, gula tapeter och beige-gul platsmatta i både rum, toalett och hall.

Tapeterna hade många skruvar, spikar och hål plus att bredvid sängen så var det 3 rödbruna fläckar precis som om någon hade smetat ut något (blod, avföring?!)  med fingarna. Väldigt ofräscht!!

Utanför duschrummet precis efter tröskeln så hade plastmattan släppt och trasats upp längs med tröskeln och stack upp ett par centimetrar. Jag reagerade direkt! Det räcker med ett lårbensbrott, hon ska väl inte riskera att bryta det andra lårbenet också?!! Hon får inte flytta in förrän det har blivit åtgärdat!

Tjejen som visade runt oss sa att rummet blir väldigt varmt på sommaren och kallt på vintern och det är inte bra för Mamma med hennes reumatism så det måste de åtgärda med.

Efter titten så åkte vi ner för att träffa föreståndaren som vi hade bokat tid med. Vi fick vänta en stund och när hon kom så var det en kvinna som var helt nollställd, inget leende och hon såg nästan besvärad ut. Min bror och jag reagerade båda på det men det fick sin förklaring.

När vi hade kommit in på hennes kontor och satt oss ner så blev det alldeles tyst en stund och sedan tog hon ett djupt andetag och sa: Jag får beklaga sorgen!

Mamma, min bror och jag tittade på varandra och till slut sa jag att vi var där för att titta på ett rum åt Mamma och hade bokat tid med henne.

Hon bad om ursäkt och sade att hon blandade ihop oss med en annan vårdtagare och sedan började hon berätta om hur de arbetar där, vad som gäller när man bor där , vad man får göra med inredning som t.ex hur man får hänga upp tavlor och liknande, vad de kan erbjuda och vad som planeras bl.a för utemiljön. Det där med hur man får hänga upp tavlor reagerade jag på och sade till henne hur det såg ut på rummet men framför allt fick hon reda på hur mattan såg ut och att Mamma får inte lov att flytta in förrän det är åtgärdat!

Hon frågade vad vi tyckte om rummet och hon fick reda på precis vad vi tyckte  och om alla brister och då ville hon se på rummet tillsammans med oss. Om hon var ärlig eller inte det kan jag bara spekulera över men hon sa att detta har hon inte blivit informerad om att det såg ut så!  Hon skulle anmäla detta till Trelleborgshem (som äger fastigheten) men att det nog kommer att ta 2-3 veckor innan något händer.

Alltså jag måste reagera över att en chef/föreståndare inte besöker boendet (2 våningar upp) och över att personalen har sagt till om detta men att inget åtgärdas. det får mig också att fundera över om Mamma verkligen ska bo på detta boendet överhuvudtaget!

Denna helgen har vi rensat i mammas lägenhet och att det är det rörigt i skåp, lådor, byråar och garderober  är nog ingenting emot hur rörigt det är i Mammas huvud, stackars Mamma  


Mamma har alltid vara noggrann och prydlig och att då se denna röra blev lite chockartat. Det såg ju bra ut när dörrarna, skåpsluckorna pch lådorna var stängda men när man sedan öppnade dem, ojojoj. Hon har nog haft mani på soppåsar och fiskleverolja för det hittade vi överallt!

4 turer till återvinningstationen blev det denna helgen och då var det köket vi tömde. Jag fasar över att rensa sovrummet men det måste göras. Några möbler ska plockas bort och en liten ommöblering behövs inför visningen så att det blir lite luftigare och spekulanter kanske kan se möjligheterna. Men innan visningen så fortsätter vi att rensa för det finns ju både källare och vindsförråd som också är fulla!


imorgon går vår tid ut för att lämna in överklaga på Länsstyrelsens beslut om Vindkraftverkets vara eller inte vara här hos oss. Jag kör in till Malmö och lämnar dem så jag kan se att de blir stämplade, litar inte på Posten när det gäller något så viktigt som detta. Jag har 7 kuvert med mig för jag tar grannarnas överklagan med mig för vi vill inte att de ska försvinna i posthanteringn!. Sedan är det bara att vänta och se, jag har i allafall kontaktat Skånes Ornitologiska Förening (i Falsterbo) för att be dem om hjälp med inventering av fågellivet i våtmarken. Hoppas att de kan hjälpa oss!





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Zelvis gästbok

Besökare

Räknare

Länkar

Carima

http://carima.bloggplatsen.se/


Ovido - Quiz & Flashcards